Het fabeltje van Marianne Thieme: bedwelmd slachten is diervriendelijk
Marianne Thieme en haar Partij voor de Dieren zijn al maanden bezig om politieke steun te verwerven voor een wetsvoorstel waardoor onbedwelmd slachten in Nederland verboden zou worden. Dit wetsvoorstel heeft grote impact op de islamitische en joodse populatie in Nederland.
De Islam en Het Jodendom kennen beide duidelijke voorschriften op welke wijze met dieren moeten worden omgegaan en op welke wije beesten moeten worden geslacht. Respect voor elk dier is hierbij de norm. Marianne Thieme en andere voorstanders van dit wetsvoorstel zijn echter van mening dat deze regilieuze en ambachtelijke wijze van slachten dierenleed veroorzaakt en bepleiten een algehele invoering van de bedwelmde slacht.
Ter onderbouwing van het pleidooi zwaait de PvdD met allerlei literatuurstudies en buitenlandse cases. In Nederland is er geen veldonderzoek geweest naar de halal slacht, noch naar de kosjere slacht. De enige wetenschapper die tot op heden daadwerkelijk in Nederland onderzoek heeft gedaan is Professor Regenstein van Cornell University. Een wetenschapper die ook in Amerika nauw betrokken is bij het opstellen allerlei markstandaarden met betrekking tot dierenwelzijn en slachten. In nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van de Amerikaanse dierenbescherming, slagersverenigingen, fastfoodketens en slachters. .
De conclusie van Professor Regenstein is dat er in de Nederlandse situatie verbeteringen zijn aan te brengen, maar dat zeker niet kan worden gesteld dat de bedwelmde industriele slacht diervriendelijker is dan de regilieuze slacht.
Deze conclusie staat haaks op de documenten die Marianne Thieme als uitgangspunt voor haar betoog neemt. Ondanks dat de onderbouwing van haar wetsvoorstel ondeugdelijk is, lijken ondermeer PvdA en Groenlinks zich aan te sluiten bij het wetvoorstel van Thieme.
Hoewel de locale fracties en leden van partijen als PvdA en Groenlinks zich hevig verzetten tegen de standpunten van hun Kamerfractie, lijken landelijke politici blind voor het effect op de joodse- en moslimgemeenschappen in Nederland. De afstand tussen de Nederlandse mores en deze gemeenschappen zal groter worden, omdat de tolaratie en vrijheid van godsdienst moet wijken voor niet bewezen dierenleed.
Aansluitend op bovenstaande maatschappelijk politiek beschouwing spelen op de achtergrond nog een tweetal argumenten die van onderschikt belang zijn. Allereerst is het aantal dieren dat in Nederland op religieuze wijze wordt geslacht zeer beperkt. Het gaat om meer dan 0,1 procent van de totale Nederlandse slacht. Het aantal dieren waarbij de door Marianne Thieme bepleite bedwelming in eerste instantie mislukt overtreft ruimschoots de 17 miljoen gevallen. Deze mislukte pogingen hebben dus ontzettend veel dierenleed tot gevolg. Het tweede argument betreft de bedwelming zelf. Dit klinkt diervriendelijk, maar is in werkelijkehid gruwelijk. Zie het YouTube-filmpje:Bedwelmd slachten is vreselijk hierover en kom zelf ook tot de conclusie dat Marianne Thieme bezig is met het bedrijven van symboolpolitiek over de rug van de Joden en Moslims in Nederland.
Biggen onverdoofd castreren zou ook beter zijn voor het vlees, het stinkt dan niet zo...........
Dat Thieme af en toe een beetje overdrijft: oke. Maar ze is tenminste tegen bijv. mega-stallen (waar de ene naar de andere superbacterie ontstaat). Dit terwijl Maxiempje alleen maar denkt aan eigen belang.
En zo zijn er nog vele punten te noemen waarbij zij de waardigheid van het leven boven de winst van corperations stelt.
Nee, voor mezelf hoop ik de dood ook in de ogen te kunnen zien. Het is strontvervelend om dood te zijn en dat niet door te hebben, telkens met witte salie en exorcisme te worden weggejaagd. Geen zin in.
Dit aspect, belangrijke aspecten van ritueel slachten, daar lijkt geen discussie over gevoerd te kunnen worden. Taboe. Vreemd voor iemand die lid is van een kerk (zevendedag-avonturisten).
Hef de massa-bio-industrie op, sta boeren weer toe te boeren en neem voorgoed afscheid van de kilo-knaller.
"probleem" opgelost.
Er zal dus gekeken moeten worden wat er precies fout gaat tijdens het bedwelmen en hoe we kunnen voorkomen dat de bedwelming mislukt. Oftewel het proces verbeteren.
Daarnaast worden er in het artikel met twee verschillende waardes vergeleken. Als ik ergens een hekel aan heb is het dat wel. Bij rituele slacht gaat het om 0,1% van de totale slacht en bij het aantal mislukte verdovingen gaat het om 17 miljoen.
Ik vraag me af of dieren zo erg lijden tijdens de rituele slacht. Hoe bepaal je dat?
Als je dan toch de bepaling in je bolletje wil doen plaatsvinden, dan is het argument over percentages niet ter zake doend. Je neemt een pricipe besluit en dan geldt het overal en altijd.
0,1% lijkt weinig, maar als je het naar cijfers omzet en het is dan bijvoorbeeld 2000 runderen of zo dan is de perceptie anders.
- Wat denk je van die mensen die onder narcose de operatie meemaken?
- Ga jij er vanuit dat een dier een ziel heeft? Zoja, hoe gaat die om met zo'n situatie (slacht)?
Indien iemand van mening mag zijn (voor welke redenen dan ook) dat het noodzakelijk is om dieren ritueel te slachten, mag een ander (automatisch) vinden dat dat niet zo is (voor welke redenen dan ook). Discussieren over rapporten, cijfers, dierenleed, ziel van dieren, etc.. is totaal onbelangrijk ... alsof een geloof wetenschappelijk onderbouwd is, of zou moeten zijn ... gelukkig niet!
Misschien vergis ik me maar dit is toch de basis van dualisme?
Ik zie eerlijk gezegd dan ook niet zoveel verschil tussen geloof en wetenschap, het enige verschil is dat het geloof er in ieder geval eerlijk voor uit komt dat men moet geloven zonder het te weten, de wetenschap is zover nog niet ...
Velen gebruiken wetenschap als vluchtweg voor hun ongeloof... ze geloven in wetenschap.... moet je niet doen.... je gelooft toch ook niet in een hamer....?
Ik ben wetenschapper, maar je denkt toch niet dat ik daar in geloof... ben je belazerd... ik geloof in boerenkool met zure haring, in lekkere rode wijn en in mooie vrouwen... daar, geloof ik geloof ik in....
Daarom lijkt me het een onbezonnen daad van Thieme om met behulp van haar geloof in wetenschap een geloofszaak te betwisten... waarbij ik maar zwijg over de linkse huichelaars...
Btw: ik geloof nergens in... ik zit er al in... daar hoef ik niet in te geloven dus... Ik geloof ook niet in mijzelf... nergens voor nodig... 'k heb mijzelf altijd bij me... zeker weten...
En wat geloven betreft, ik geloof maar 1 ding... er is sterven, maar er is geen dood... er is slechts leven na leven na leven tot in het oneindige...
Simpel toch...
@ jruijs: kort en krachtig stukje proza... goed gezegd... :)
Echter tot nu toe heb ik nog geen beter alternatief ontdekt.....
Wetenschap beperkt zichzelf door dogma's en een starre structuur voor acceptatie van nieuwe inzichten. Is er eigenlijk een tak binnen de wetenschap die zich bemoeit met gevoel?
Binnen de filosofie bestaat een pricipe van de 'sensus divinitatus', een zintuig voor goddelijke waarneming. Het is makkelijk schieten op dit concept als je het godsbeeld van de bedenker (Alvin Plantinga) gebruikt als enige godsconcept. Het definiëren van god is een probaat middel om deze god weg te redeneren. Je krijgt het moeilijk rond.
Dat is een moeilijke, tot nu toe denk ik dat juist de quantummechanica een overbruggende theorie kan gaan worden. Weet ook dat velen hierover anders denken. Bovenstaande discussie is mooi omdat je dan weer eens wordt gedwongen om na te denken over deze moeilijke vragen. Ga maar weer eens proberen om Gödel, Escher en Bach door te worstelen :).
- Wat denk je van die mensen die onder narcose de operatie meemaken? ""
Laten we de moslims en joden voortaan ook onverdoofd opereren, daar is niets dieronvriendelijks aan :-)
Daar is niets op tegen. Sterker, dat had ik de laatste operatie wel gewild. Alleen biedt het UMC geen hypnose als alternatief aan.
@winload ... 'wtenschap over het gevoel' hebben we in onze diep gekwetste kind overtuiging dat we veilig waren, overgelaten aan psychologen en psychiaters... ipv zelf te voelen en te verwerken...
Hoe consumeetr je een psychiater? Met pillen toch? Vandaag een schrijnend verhaal gehoord van een meisje die in de war was omdat haar vriend haar verlaten had, en hulp daarbij zocht.... Dat was 6 jaar geleden, en ze is nog aan het bijkomen van de 40 verschillende pillen! die haar opgedrongen werden... Verder echt niks met dat kind aan de hand, dan verdriet verlaten te zijn... Zooo schrijnend, die wetenschap van het gevoel...
Bij mij zou dat nooit lukken.
@tegengas Yep. Bepaalde vrouwen kunnen dat bij mij voor elkaar krijgen. :)
wetenschap en wetenschap is twee...
Al eens in de Indische Veda's gekeken...?... Andere vorm van wetenschap bedrijven... Kwalitatief en niet kwantitatief...
5 elementen en geen 114...
Twee weten meer dan een....
enne.... wat geloven mensen toch veel dingen he... zouden ze dan toch polytheisten zijn...?
Heb je een eenvoudige bron?
""Daar is niets op tegen. Sterker, dat had ik de laatste operatie wel gewild. Alleen biedt het UMC geen hypnose als alternatief aan. ""
Haha .. ik zie het al voor me; je beweegt je vinger heen en weer voor de neus van een koe in het slachthuis en je zegt 'je bent moe, je bent heel moe, je ogen worden zwaar..' ;-p
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veda's
daar zou ik beginnen... en met zo'n begin is het einde zoek... want internet is zoo groot...
Maar wat boeken betreft kan ik je die over de Ayurveda aanbevelen... tenminste... als je in de Hindu filosofie van gezond leven en natuurgeneeskunde geinteresseerd bent...
De energieleer van de ayurveda komt sterk overeen met die van de westerse natuurkunde... ze zijn zelfs wezenlijk dezelfde... als je de terminologie van beide begrijpt wordt je dat wel duidelijk... maar de ayurveda kiest voor de kwalitatieve benadering van het probleem, waar de westerse geleerden voortdurend blijven steken op de kwantitatieve benadering...
Beide samen is goud voor een wetenschapper... publiceren over de mogelijkheid tot synthese van beide zal mij een waar genoegen zijn... binnenkort hoop ik dit te mogen doen... :)