1. #kapitalisme
  2. #nutteloos
  3. #overheid
  4. #socialisme
  5. Artikelen

2 minuten Occupy

2 minuten Occupy

Mijn jongste zoon kwam deze week met de mededeling dat er zo’n Occupy stalletje achter de Grote Kerk in Alkmaar stond en het leek mij wel interessant om daar eens te gaan buurten, wie weet wat je daarvan opsteekt.

Dat moet dan wel op de zaterdag omdat ik doordeweeks moet werken dus vanmorgen toog ik erheen en ja hoor, een stalletje volgeplakt met kreten over hoe slecht het kapitalisme wel niet is en de bewoners van het stalletje waren kraakpandbewoners van het model PSP-er 1968 met uitkeringontvangende handen.

Daar stonden er 3 van, in gesprek met een keurige middelbare mevrouw die heel politiekcorrect ook wel vond dat kapitalisme slecht was.

Ik vraag wat er precies mis is met het kapitalisme. Het antwoord was een verontwaardigd “weet u wel dat er mensen zijn die miljoenen bezitten ?”.

“Dat is heel mooi voor ze, dat betekent dat ze het aanzienlijk beter hebben gedaan dan wij hier”.

Zij: “Ja maar dat gaat wel ten koste van anderen”.

Ik: “Kapitalisme is de vrijheid van een ieder om iets te koop aan te bieden tegen een door hem gewenste prijs terwijl het ieder ander vrij staat dit tegen die prijs te kopen of niet en dat allemaal zonder inmenging van ambtenaren en politici en dat hebben we hier niet. Wij zitten in een socialistische dwangsysteem dat zich met alles bemoeit, je mag als ondernemer niet zelf bepalen hoe je je bedrijf opzet, hoe je je administratie voert, wat en hoe je produceert, wie je aanneemt en wat je ze betaalt, wie je ontslaat etc etc etc: alles is vastgemetseld in regeltjes en als je dan nog een EURO aan je handel weet over te houden dan pikt de staat daar ook nog eens het grootste deel van. Je kunt jezelf niet eens als zelfstandige vestigen zonder een vergunning van de staat, de VAR.Er is hier dus helemaal geen kapitalisme en vrije markt, jullie protesteren tegen de uitwassen van het socialisme.”

Zij weer: “ja maar wij zijn tegen het kapitalisme van de banken”. Ik wees ze op de ABN-AMRO 100 meter achter hun stalletje, “dat is toch een staatsbank, hoezo kapitalisme ?”.

Zij: “de ING dan ?”.

Ik: “die is gered door de staat en de top van de RABO-bank wordt bewoond door figuren uit het partijbenoemingencircuit, de vorige grote baas was Herman Wijffels, prominent CDA-politicus, dus nog steeds socialisme en geen vrije markt”.

Zij: “wat had de staat anders kunnen doen dan de banken redden”.

Ik: : “gewoon failliet laten gaan, in een kapitalistische vrije markt gaan bedrijven die niet meekunnen keihard op de fles, dat is namelijk het mechanisme van innovatie waardoor nieuwe of betere en goedkopere producten op de markt verschijnen dus er is nog nergens kapitalisme of vrije markt te zien, waar jullie tegen protesteren zijn de uitwassen van het heersende socialisme”.

Daar hadden ze geen antwoord op en gingen verderop staan wat mij nogal tegenviel want als je ergens iets staat te verkondigen dan moet je dat ook kunnen verdedigen lijkt mij en niet na 2 minuten al weglopen als het even moeilijker wordt dan wat primitieve kretenslakerij.

De politiekcorrecte mevrouw probeerde nog met dat het toch allemaal slecht was voor de planeet, van kapitalisme kwam een hoop vervuiling en het bevordert egoïsme.

Ik weer: “kunt u mij zeggen wat er verkeerd is aan egoïsme en waar het vervuild is ?”

Zij: “in Nigeria, daar vervuilt de Shell massaal uit egoïsme”.

Of dat waar is kan ik niet zo zeggen maar ik weet wel dat Nigeria een uiterst corrupt land is met een overheid die met ijzeren hand alles in de gaten houdt zodat k mij niet kan voorstellen dat daar veel vrije markt en kapitalisme te vinden zal zijn.

Zij vond het toch prettig dat er iets van overheid is die ons in toom houdt, anders werd het een zooitje en zouden we elkaar kwaad doen.

Ik: “dus als er geen staat was dan zou u uw buurman aanvallen ? De enige reden dat u dat niet doet is omdat het niet mag van de staat ?”.

Zij: “nee, ik niet maar toch…”

Ik: “kent u iemand die dat zou doen?”.

Zij: ”nee, dat niet…”.

Ik weer: “u hebt geen moeite om bij de LIDL 60 cent voor een pak yoghurt neer te leggen omdat u dat product wilt hebben maar er is geen enkel ‘product’ van de staat te bedenken dat iemand vrijwillig zou afnemen, die zogenaamde ‘staatsproducten’ worden altijd onder dreiging van lichamelijk politiegeweld ‘verkocht’, ze zijn altijd totaal nutteloos zodat niemand ze wil hebben. Zou u vrijwillig een bouwvergunning kopen als het niet verplicht was ?”.

Zij: “dat niet maar anders zouden mensen allerlei bouwvallen neerzetten”.

Ik: “dus als u een huis zou neerzetten dan zou u uit uzelf een ruïne laten bouwen maar dankzij de bouwvergunning doet u dat niet?”.

Zij: “nee, maar het is toch wel prettig dat iemand daar naar kijkt”.

Ik: ”dan kunt u toch gewoon een bouwkundige inhuren, daar is geen staat voor nodig”.

Zij: “ja maar mensen zijn egoïstisch en dan zal zo’n figuur je van alles willen verkopen in je huis wat je niet wilt”.

Ik: “ dus een bouwkundige uit de vrije markt is per definitie oneerlijk maar op het moment dat hij een arbeidsovereenkomst met de staat tekent wordt hij opeens eerlijk”.

Hier eindigde het gesprek.

www.vrijspreker.nl

No Rights Reserved (CC0 1.0)
26
  1. Worden jullie ook zo moe van dit soort discussies waar het “ideale kapitalisme” van absoluut vrij ondernemerschap, wordt afgezet tegen het “ideale socialisme” van de volslagen sociaal rechtvaardige maar van bovenaf opgelegde maatschappij? Waar gaat die discussie nu eigenlijk over? Wat me in eerste instantie opvalt is dat het argumenteren steevast, als ware het een taboe, ontdaan wordt van elke historische context. Het falen van het kapitalisme wordt door de zgn egocentristen steevast alleen aan het ingrijpen van de overheid toegewijd, zonder enige bezinning over de bv historisch waanzinnige humanitaire excessen die het gevolg waren van de kapitalistische slavenhandel, of de industriële revolutie, waar juist absoluut geen enkele overheids interventie hen hier ook maar een stro breed in de weg legde, maar juist integendeel dit exorbitante gedrag stimuleerde. Of, tegengesteld, de socialistische waarheid onder een tegenovergesteld gepositioneerde vlag haar eigen excessen kende zoals de USSR onder Stalin, of Hitlers Nationaal Socialisme, waar de menselijke waarden door ingrijpen van een overheid met voeten getreden werden, ook nooit historisch gekeken wordt naar hoe juist de overheid zich gedroeg als egocentrische moloch en zo het fundamentele recht op zelfbeschikking van privaat personen afnam? Waar is hier ergens die geroemde vrijheid te vinden die beide partijen claimen t.o.v elkaars positie? Die vrijheid zit blijkbaar ergens anders, en kan niet als uitkomst van een intellectueel gevecht tussen socialisme en kapitalisme gevonden worden .. bijden zijn immer als antagonisten juist inert aan elkaar in hetzelfde systeem ingebakken … wordt het niet eens langzamerhand tijd dat we het princiepe macht zelf eens gaan ontleden? Hoe dit “goedje” tot stand komt, en hoe de maatschappij er door gevormd wordt tot iets waar beiden kanten van het spectrum hevig tegen te keer lopen? .. hmmz
  2. @XXXXX,

    bijden zijn .Moet zijn beide.Doet afbreuk aan je betoog die trouwens prima is.Wat jammer is dat je de verlichting niet noemt.
    Maar ik ben FLAAAAAAAAF. Jouw Nemesis ( zie extra kruis) en bovendien:http://www.nujij.nl/politiek/occupy-rebellen-zijn-witte-kansrijke-jongeren.14353183.lynkx#axzz1coqcoGgn

    Hoe past dit in jouw plaatje?
  3. Thnx voor het spell-paflooooooooov automaat spelen ... de verlichting was idd ook een machts crisis die religieus identiteits besef naar fysiek identiteits besef deed overhevelen .. dat was natuurlijk een diepe vergissing maar psychologische kon men er niet meer onderuit vanwege de natuurkundige ontdekkingen .. mijn betoog gaat in zoverre ook over die periode, dat we nu weliswaar onder die identiteits idioterie uit lijken te komen, maar de "instant" verlichting nog steeds intellectueel bevochten lijkt te moeten worden door tegenstellingen tegenover elkaar uit te spelen ... zo blijft het machts idioom de heersende factor, terwijl een kleine shift in conscience voldoende zou zijn ...
  4. http://nl.wikipedia.org/wiki/Marquis_de_Condorcet
    slecht twee nuttige vergelijkingen: de afschuw van geweld, en het besef van historische context ... verder zijn zijn ideeen allang niet meer van toepassing
  5. @XXXX,

    Een diepe vergissing??????Fysiek, o ja, dat is weer eens typisch
    feministisch terwijl feminisme niets anders is dan penisnijd.
  6. @XXXX,

    Uiteraard niet omdat je niet WILT.Verlichting sucks in jouw ogen.God, wat moet jij eenzaam zijn.
  7. Doe iets aan die emoties als je een discussie wilt voeren man, als je even nadenkt klopt er niks van.
  8. feminisme was echt nog niet een issue toentertijd, en het "fysiek" slaat natuurlijk niet op een verschil tussen man of vrouw, maar op materialisme.
  9. @xxxx,

    Mijn Emotie? Je verrekt het gewoon op mijn vragen antwoord te geven en ik refereerde naar Imago.Dus waar zit ik verkeerd?Zelfs in DIE tijd was het een issue.Verrek, zelfs in de tijd van Cleopatra was het een issue.Maar goed, wellicht begreep ik jou verkeerd.En materialisme? Dan gaan we richting Marx en Engels.Of begrijp ik dit ook weer verkeerd.?
  10. Goed.. waar ik naar refereerde was, dat er in die tijd slechts 1(religieus) wereldbeeld mogelijk was, althans, in het westen dan, en dat onder druk van een aantal (mannelijke) verlichte geesten dat beeld bijgesteld moest worden, omdat de premissen onderuit gingen .. is toch niet zo moeilijk? Marx en Engels, dat is honderden jaren later ... lsd op ofzo?
  11. maar dat is off topic ...
  12. @XXXX,

    God, jij gaat echt terug in de tijd.Ok.Je hebt gelijk maar er waren ook veel vrouwelijke verlichte geesten.Eigenlijk meer dan mannen.Nee, geen LSD.Beetje goedkope opmerking van je.
  13. Tss .. niet van voor de verlichting dus .. je leest je eigen link niet eens, en je wil dat ik daarop reageer?
    Btw .. fuck off met je off topic antifeminisme man, het gaat hier over waarom we een volledig overbodige discussie hebben tussen kapitalisme en socialisme, en niet over jouw (begrijpelijke) frustraties met vrouwen ..
  14. @XXXX,

    Dus wel van voor de verlichting.Jouw domheid is alles te weten en op alles een antwoord te hebben.Bovendien zegt jouw taal gebruik alles over jouw frustraties ( begrijpelijk) met mannen.En kapitalisme en socialisme??? Hahaha, ja, links lullen en rechts wonen.Schei toch uit mens.
  15. zucht .. misschien zijn er wel mensen die op de inhoud ingaan, jij duidelijk niet ... welkome!
  16. tss .. nog een verkapte calimero ... succes, ben
  17. @XXXX,
    BEN? hahaha. Yepzz, jij ook succes.Christ.
  18. @XXXX,

    Oja, jij bent degene met het eierdopje op alleen realiseer jij je dat niet.:)
  19. Worden jullie ook zo moe van dit soort discussies waar het “ideale kapitalisme” van absoluut vrij ondernemerschap, wordt afgezet tegen het “ideale socialisme” van de volslagen sociaal rechtvaardige maar van bovenaf opgelegde maatschappij?


    Neuh niet echt, ik verdom over het algemeen om dat soort discussies aan te gaan, probleem is nl dat de gemiddelde mens niet geschikt is voor beide systemen omdat beide zullen escaleren.

    Wat kapitalisme brengt zien we om ons heen, wat socialisme brengt zagen we in Rusland, China, Cambodje enz. Het probleem is niet het systeem, het probleem is en blijft de mens.
  20. het probleem is en blijft de mens
    Ik leef nog steeds in de wereld en heb dus met met (die) mensen te maken, sterker nog, ik ben ervan afhankelijk tot op bepaalde hoogte .. het blijft me bovendien boeien, hoe de weerstand tegen egoloos leven in elkaar zit, misschien mist er nog iets in de collectieve geest; een stevig en juist praktisch besef dat ego illusie voor iedereen zelfdestructief werkt, niet alleen persoonlijk. Er zijn, hoop ik, andere manieren om dat wakker te roepen, naast de pure ellende die eruit voortkomt ..
  21. Reformers -political, social, and religious- will only cause more sorrow for man unless man understands the workings of his own mind. In the understanding of the total process of the mind, there is a radical, inward revolution, and from that inward revolution springs the action of true cooperation, which is not cooperation with a pattern, with authority, with somebody who "knows." When you know how to co-operate because there is this inward revolution, then you will also know when not to cooperate, which is really very important, perhaps more important. We now cooperate with any person who offers a reform, a change, which only perpetuates conflict and misery, but if we can know what it is to have the spirit of cooperation that comes into being with the understanding of the total process of the mind and in which there is freedom from the self, then there is a possibility of creating a new civilization, a totally different world in which there is no acquisitiveness, no envy, no comparison. This is not a theoretical utopia but the actual state of the mind that is constantly inquiring and pursuing that which is true and blessed. - J. Krishnamurti
  22. Briljant stukje.

    Mensen protesteren tegen het enige systeem waardoor ze nog brood kunnen kopen elke dag. Als je tegen kapitalisme bent, moeten we het eerst eens uitproberen.
  23. De enige reden dat we in deze crisis zitten is omdat ze aan andere kant van de plas juist dat dereguleren eens goed zijn gaan uittesten en wat gebeurde er? gaat de boel onmiddelijk aan diggelen door ongebreidelde graaizucht... en dan blijven roepen dat de overheid deze markt hun gang moeten laten gaan zeker ..