1. #allochtonen
  2. #autochtonen
  3. #geert-wilders
  4. #maatschappelijk
  5. #onderzoekers
  6. #ontevredenheid
  7. Artikelen

Een vreemde in eigen land

Boze autochtone burgers over nieuwe Nederlanders en de overheid
Veel burgers zijn boos en ontevreden. Over de buurt, over de politiek, maar vooral over de ‘buitenlanders’. Het Verwey-Jonker Instituut deed onderzoek naar de oorsprong van deze ‘witte woede’. De buurtbewoners voelen zich vooral miskend. Wellicht dat dit inzicht aanknopingspunten biedt voor de toekomst.
In oude volksbuurten, maar ook in vrij nieuwe steden als Almere en Zoetermeer is steeds vaker een geluid hoorbaar van onvrede en wantrouwen. Het is de stem van de boze autochtone burger die geen vertrouwen meer heeft in de overheid en die boos is op ‘buitenlanders’. Waar komt deze ‘witte woede’ vandaan? Dat was de leidende vraag voor ons onderzoek naar angst en onbehagen van autochtone Nederlanders. We wilden van deze mensen zelf horen: wat maakt ze eigenlijk zo boos?

Neem bijvoorbeeld mevrouw Smit. Zij is 74 jaar en weduwe. Zij woont al 32 jaar in Buytenwegh, Zoetermeer. Ze heeft haar straat zien veranderen, zegt ze. Nu wonen er veel mensen die het niet zo nauw nemen met het onderhouden van de tuin. Ze vindt de overheid te soft. “Als overtreders en profiteurs zwaarder gestraft worden, hadden we toch niet zo’n ellende met ze? Dan keken ze wel uit!” Of: John (30) uit de Sterrenwijk in Utrecht. Hij vindt dat er te veel allochtonen in de buurt wonen die voor een achteruitgang van de buurt zorgen. “Dat komt doordat de woningcorporatie er allemaal buitenlanders in zet.”

De namen zijn fictief, maar de casussen niet. Ook uit de literatuur blijkt dat snelle veranderingen in de buurt de mate van ontevredenheid beïnvloeden. Mensen gaan daardoor anders met elkaar om. Een respondent vertelt: “Het sociale vlak onder elkaar is minder geworden. Als je zegt: ‘Hoi!’, dan niks groeten, lachen of een praatje maken.”

“Het sociale vlak onder elkaar is minder geworden.”
Vanwaar die ontevredenheid?
We voerden ons onderzoek uit in vier buurten met een (snel) veranderende bevolkingssamenstelling en een gemiddeld laagopgeleide, deels afzijdige bevolking. Het gaat om Doornakkers (Eindhoven), Sterrenwijk (Utrecht), Blerick-Midden (Venlo) en Buytenwegh (Zoetermeer). We hielden interviews met sleutelinformanten en namen korte straatinterviews af met bewoners. De mensen die we spraken, zijn goeddeels tevreden over het eigen leven, maar in toenemende mate ontevreden over de buurt, de samenleving, de overheid en de politiek. Dit verschijnsel, dat ook wel ‘the optimism gap’ wordt genoemd, heeft het SCP treffend samengevat als “Met mij gaat het goed, maar met ons gaat het slecht” (Dekker e.a.).

Uit onze verkenning bleek dat de multi-etnische samenleving in deze buurten een ‘cumulatiepunt voor onbehagen’ is (Yerden, Hallich en Kautrik). Met andere woorden: mensen brengen ontevredenheid over snelle veranderingen in de buurt in verband met de (dreigende) komst van en overlast door allochtonen. Ook het wantrouwen tegenover de overheid en maatschappelijke instituties wordt in verband gebracht met de multi-etnische samenleving.

Om de wereld achter dat wantrouwen te leren kennen, hielden we 24 diepte-interviews met buurtbewoners die (zeer) ontevreden zijn over het multi-etnische karakter van onze samenleving. We wilden weten wat hun ervaringen zijn in de buurt en in hun persoonlijk leven. Ook vroegen we naar de rol van de overheid. Wat voor problemen ervaren bewoners en door wie worden die veroorzaakt? Wat zien ze als oplossing?

Het viel niet mee om buurtbewoners bereid te vinden met ons te spreken. Buurtbewoners die aan ons ‘profiel’ voldeden, koesteren veel wantrouwen tegenover de overheid, instellingen en professionals. Onderzoekers lijken onderdeel van deze ‘elite’. Verder bleek dat buurtbewoners bang zijn om over hun onvrede te spreken. “Mensen zijn bang om te praten. Kijk maar naar Wilders. Die trekt zijn mond open, en wat gebeurt er? Kijk maar naar Pim Fortuyn. Kijk naar Theo van Gogh. Wat gebeurt er? Je kan hier gewoon niets meer zeggen. Daar zijn de mensen bang voor.”

Spandoek in de Sterrenwijk, Utrecht, een van de onderzochte wijken.
Overlast en aanpassing
Overlast, zo zeggen geïnterviewden, is een eerste probleem. Geluidsoverlast, verloedering van de openbare ruimte, hangjongeren, confrontaties in het verkeer: bronnen van ergernis. Dat verkeer omvat rijgedrag, maar ook het menselijk verkeer, bijvoorbeeld de omgang in de publieke ruimte. “Dan loop je op een stoep en dan moet je de stoep af. Het is hún stoep. Ze gaan ook niet voor je opzij of zo. Je voelt je eigenlijk een vreemde in je eigen land. Misschien denken die mensen: nee, jij hoort opzij te gaan. Om een ruzie te voorkomen, doe je dan toch die stap opzij. Maar ik vind het niet prettig. Want je loopt in je eigen land.”

Opvallend is dat de respondenten nadrukkelijk zeggen dat ze er helemaal niet tegen zijn met mensen met een verschillende etnische herkomst samen te leven. Het gaat erom hoe dit samenleven uitpakt in de praktijk: “In het algemeen heb ik er geen problemen mee, als ze ons ook met rust laten. Onze waarden en normen respecteren en naleven. Maar dat doen ze niet.”

Deze opstelling – zo argumenteren de geïnterviewden – vrijwaart hen van eventuele beschuldigingen van xenofobie of racisme. Ze hebben immers in principe geen bezwaar, maar de ‘buitenlanders’ passen zich onvoldoende aan. En dan werkt multi-etnisch samenleven in de praktijk niet. Dat ‘niet aanpassen’ zit ’m volgens de respondenten in een onwil om te integreren in de Nederlandse samenleving: in het niet willen (leren) spreken van de Nederlandse taal, maar ook in een afwijkende opvoeding van de kinderen. “In de avond lopen die kinderen zomaar tot tien uur buiten. Dan heb ik zoiets van: sorry, die kinderen horen in bed op die leeftijd. Ze kijken er niet naar om. Want je ziet daar nooit een ouder bij of zo, alleen maar kinderen. Ik heb altijd het idee: als ze buiten de deur zijn, is het voor ons. Dan mag de maatschappij oppassen.”

Overheid als opponent
Problemen in de multi-etnische samenleving zijn volgens de respondenten dus op het conto te schrijven van allochtonen die niet willen, of niet kunnen. Maar daarnaast houden onze respondenten vooral de overheid hiervoor verantwoordelijk. Als het gaat om het functioneren van de overheid in het algemeen, valt vooral de grote afstand op die ze tot de overheid ervaren. Ze zien overheidsfunctionarissen, gezagsdragers en politici als bevoorrechte mensen die geen idee hebben hoe de gewone man leeft. Men komt niet in aanraking met problemen van de multi-etnische samenleving of andere sociale of economische problemen. Dit is voor de geïnterviewden een bron van wrok. “Misschien moeten ze, waar die politieke hoogstandjes zitten, eens wat probleemgezinnen neerzetten. Laat hun ook eens zien hoe het werkt in zo’n buurt. Die wonen niet in zo’n buurt waar die mensen wonen, dus ze weten ook niet wat voor uitwerkingen dat heeft op een wijk. Laat ze daar eens voor een paar maanden een huisje nemen, net zoals de Frogertjes.”

Sommige respondenten stellen dat de overheid bevolkt wordt door profiteurs, wier prioriteit vooral ligt bij het in stand houden van de bestaande machtsverhoudingen. “Ze zitten met hun krent op dat pluche; warm en comfortabel. Eens in de vier jaar, vlak voor de verkiezingen, paaien ze hun achterban op de markt met stickertjes en speldjes. Dat voelen de mensen dondersgoed. Dan zijn ze nodig, en verder niet zeuren. Als je praat over je onvrede over de politiek, dan heb je daar de essentie.”

Wat betreft de multi-etnische samenleving is de belangrijkste kritiek dat de overheid ‘niets’ voor ze doet, passief is. De voor hen zo evidente problemen in de buurt – overlast, verloedering, een voortdurende instroom van kansarmen die de taal niet spreken – worden door de overheid al dan niet moedwillig genegeerd. De geïnterviewden verwachtten traditioneel veel van de overheid, maar voelen zich nu hevig in de steek gelaten.

Overlast, zo zeggen geïnterviewden, is een eerste probleem. Geluidsoverlast, verloedering van de openbare ruimte, hangjongeren, confrontaties in het verkeer: bronnen van ergernis. Afbeelding: © Berend B.
Brandstof voor wrok
De wrok tegenover de overheid wordt nog groter, omdat de respondenten menen dat de overheid voor allochtonen wél actief op de bres springt. Voor allochtonen zouden uitzonderingen worden gemaakt, subsidies worden verstrekt, andere regels gelden. Kortom: een sterk gevoel van krenking ontstaat als bewoners denken dat de overheid wel allochtonen met hun problemen en bijzonderheden erkent en kent, terwijl hún problemen worden genegeerd.

Onze respondenten voelen zich machteloos. Ze vinden dat niet alleen de overheid zich schuldig maakt aan het negeren, of zelfs discrimineren van ‘Nederlanders’, ook instellingen werken hieraan mee. In de buurten die we onderzochten, is vooral de woningtoewijzing door de corporatie een doorn in het oog. Terwijl de eigen kinderen jarenlang op een wachtlijst staan, lijken er moeiteloos huizen beschikbaar te komen voor allochtonen die niet uit de buurt afkomstig zijn. “Laat ik het zo zeggen: óf je moet met een kilo goud naar de woningbouw óf je moet met een hoofddoek naar de woningbouw. Het is één van die twee. Of je bent van het kamp en asociaal, of je bent buitenlands en zegt: ‘Ik versta niet’. Nou dán krijg je meteen een huis. Dan wel.”

Over waaróm de overheid of instellingen allochtonen systematisch zouden bevoordelen, verschillen de meningen. De overheid is bang van discriminatie te worden beschuldigd en legt allochtonen daarom in de watten. En ‘buitenlanders’ hebben een speciaal talent om voordeeltjes te regelen en de overheid laat zich hierdoor in de luren leggen. “Ze krijgen alles voor elkaar. Ze weten feilloos waar de boekjes liggen van de bijstand. Terwijl Nederlanders vaak voor hun eigen ding moeten opkomen. En als Nederlanders bij een voetbalclub komen, moeten ze de contributie zelf betalen. Vaak wordt het dan voor die mensen gefinancierd. Dat is niet altijd goed, denk ik. Volgens mij krijgen ze het té makkelijk.”

Ook vindt men dat de overheid zich in het verleden veel te lankmoedig heeft opgesteld tegenover allochtonen door geen eisen te stellen aan integratie. De gevolgen van dit ‘slappe’ beleid werken nog steeds door. “De overheid had veel strenger moeten toezien op het inburgeren. Dat mensen na dertig jaar de taal nog niet spreken, vind ik volkomen onbegrijpelijk.”

De geïnterviewde bewoners voelen zich sterk gekrenkt: ze denken dat de overheid wel allochtonen met hun problemen en bijzonderheden erkent, terwijl hún problemen worden genegeerd. Afbeelding: © Photocapy
Wat nu?
Tot zover de ontevredenheid vanuit het perspectief van de bewoners. Welke oplossingen zien zij? Niet verbazingwekkend willen de respondenten dat de overheid minder passief is en ‘streng’ gaat optreden. Het moet afgelopen zijn met de tolerantie tegenover degenen die zich niet aanpassen. “Kijk naar wat er is gebeurd met die buschauffeurs in de buurt van Gouda. Ik denk dan: jongens, waarom wordt dat allemaal toegelaten? Laat die mariniers er een keer op losslaan, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Want anders hebben we, als dat zo doorgaat, niks meer te vertellen in ons eigen land. En nogmaals, ik ben niet haatdragend tegenover andere mensen, als ze zich maar aanpassen.”

Alleen als de ‘buitenlanders’ zich aanpassen, kunnen zij aanspraak maken op dezelfde behandeling als autochtonen. De respondenten hebben zich ook uitgelaten over ‘de politiek’ bij het oplossen van de problemen. Velen noemen hierbij de persoon van Geert Wilders. Ze kwalificeren zijn standpunten en ideeën als streng en ‘hard’. Juist dit zijn – zo benadrukken sommigen – noodzakelijke ingrediënten om de huidige politieke verhoudingen te doorbreken en om andere politici bij de les te houden. “Geert Wilders durft de waarheid in de mond te nemen. Anderen zwijgen die liever dood of vinden dat te lastig.”

Toch hebben de meesten er weinig vertrouwen in dat stevigere maatregelen werkelijk zullen bijdragen aan een oplossing. Zij hebben geen hoge pet op van de daadkracht van de overheid en denken bovendien dat de gevestigde politieke elite er alles aan zal doen om veranderingen tegen te gaan.

Pessimisme en de roep om erkenning
Om kort te gaan: onder deze bewoners heerst een overwegend pessimistische stemming, met weinig vertrouwen als ondergrond. Het lukt lokale bestuurders niet om met ze in gesprek te gaan. Het onderzoek laat zien dat er geen panklare oplossingen zijn om de gesignaleerde problemen in de multi-etnische samenleving weg te nemen. Wat bieden teleurstelling, wantrouwen in gezag en bestuur en een schamel vertrouwen in de eigen oplossingen aan houvast?

Een aanknopingspunt is dat de respondenten graag behandeld willen worden – door de overheid, de woningcorporaties en andere organisaties in het publieke domein – zoals zij dénken dat allochtonen behandeld worden. Men wil gezíen worden – niet als iemand met een ‘woonvraag’ of een overlastprobleem – maar als mens met al zijn bijzonderheden. Uiteindelijk hebben onze respondenten toch hoge verwachtingen van de overheid. Wellicht kan dit een startpunt vormen voor een hernieuwde dialoog.

www.kennislink.nl

No Rights Reserved (CC0 1.0)
16
  1. Nu zijn er buurten, waar mensen uit hun huizen worden gepest en waar men stelselmatig wordt geterroriseerd. Als een overheid al ergens goed voor is, dan is het voor de bescherming van burgers. Dus de overheid draagt wel degelijk verantwoordelijkheid voor het probleem en dient het ook gewoon op te lossen door de wet te handhaven. Aan mankracht kan het niet liggen, want als ik mijn auto een paar minuten te lang ergens parkeer, heb ik al een boete.

    Geld besteden aan onderzoek van mensen in deze buurten, zonder hun problemen daadwerkelijk serieus te nemen en af te doen als xenofobie, maakt het probleem alleen maar erger. Want op een gegeven moment is elke rede zoek. Maar dat kan je dan wel weer mooi op overheidskosten onderzoeken:

    Het Verwey-Jonker Instituut

    "Ons onderzoek gebeurt op verzoek van lokale, provinciale, landelijke of internationale opdrachtgevers. Onze belangrijkste opdrachtgevers zijn de ministeries van Justitie, VWS, BZK, SZW, OCW, en VROM, provincies en gemeenten, maatschappelijke ondernemers, sociale partners en (groepen) burgers zoals patiëntenorganisaties"
  2. rough-dawn-5196@rough-dawn-5196
    #101039
    Komt er op neer dat als de regering nu maar alle kleurlingen weg zou deporteren of voor elke scheet zou bekeuren dan zullen alle provinciale kleinzielige in de jaren vijftig levende mensen eindelijk gelukkig zijn.

    Het artikel zuigt van de angst en ook slachtofferisme.
  3. @Sigmund,

    Het onderzoek laat zien waar deze 'xenofobie' vandaan komt.En de overheid moet inderdaad de wet handhaven.Groter probleem lijkt mij echter de 'politieke correctheid' bij de diverse overheden.
  4. rough-dawn-5196@rough-dawn-5196
    #101041
    Kennislink is trouwens 100% door het cda gesponsord.
  5. @Zanussi,

    Ja, en?
  6. "Het onderzoek laat zien waar deze 'xenofobie' vandaan komt"

    Typisch overheid. Onderzoeken en dan een commissie instellen. Daar dan weer veel over vergaderen met als uitkomst een noodzakelijk nieuw onafhankelijk onderzoek. Veel enquêtes ook en spread sheets. Who cares? Als je eens uit je mooie woning zou kruipen of wat minder borrels zou afgaan en wat meer tijd in zulke buurten zou doorbrengen, heb je niet veel onderzoek nodig.

    Veel terechte frustratie neemt de vorm van xenofobie aan. Je zou ook eerst het probleem op kunnen lossen en misschien blijkt het dan met die xenofobie wel mee te vallen. Als de koningin elke dag zo'n buurt zou bezoeken. Hoeveel xenofobie zou er dan nog bestaan?
  7. @Sigmund,

    Derhalve schreef ik Xenofobie tussen haakjes.:)
  8. Moet je voorstellen. Woont er ergens een vrouw met haar vrouw (of man met z'n man) en de ruiten gaan weer eens in en dan lees je:

    "Men wil gezíen worden – niet als iemand met een ‘woonvraag’ of een overlastprobleem – maar als mens met al zijn bijzonderheden"

    "Wellicht kan dit een startpunt vormen voor een hernieuwde dialoog"
  9. @Sigmund,
    Ja, die ellende hebben we o.a. in Utrecht gehad en dat mag zeer zeker niet meer voorkomen.Maar generaliseren lost ook niets op.De afgelopen 35 a 40 jaar heeft de politiek geen fluit gedaan omdat ze politiek correct wilde blijven.Nu zitten we met deze ellende en polarisatie.Echter, je moet ergens beginnen en dus waarom dit rapport niet als uitgangspunt?.
  10. plain-sun-5839@plain-sun-5839
    #101055
    Nu zitten we met deze ellende en polarisatie.

    Ik denk dat 911 en de daarop volgende twee illegale oorlogen een veel grotere factor zijn wanneer we het hebben over de huidige polarisatie dan de politiek van de afgelopen 35/40 jaar. Dan geef je de Nederlandse polderaars iets te veel krediet... Het "fenomeen" is ook geheel niet gebonden aan de Nederlandse grens. Het "probleem" blijkt wereldwijd de kop te hebben opgestoken, daar kun je welke paars of regering dan ook lastig de schuld van geven... Het speelde zelfs als ruim voor 911, het is een groot mechanisme waar een lullige politicus uit Nederland totaal geen invloed op heeft... Al denkt een lulhannes als Verhaegen (oorlogsmisdadiger!) daar wellicht heel anders over. :-S
  11. "waarom dit rapport niet als uitgangspunt?"

    Omdat de mensen, die onderzocht zijn dat geneuzel met rapporten zo zat zijn. Want we hebben het niet over harder straffen of extra straffen of buitengewoon hard optreden. Gewoon de wet handhaven. En als er (terecht) een gratis taalcursus wordt gegeven, zorg dan ook voor schone vuilcontainers in de buurt of verwijder eens wat vaker de graffiti. Het is een sociaal probleem, dat je met rapporten niet oplost. Die problemen moet je gewoon oplossen. Elke euro, die wordt besteed aan kostbare rapporten kunnen we veel beter besteden. We hadden de economie destijds ook een boost kunnen geven door elke achterbuurt op te knappen en leefbaarder te maken, maar de politiek verkoos de sloopregeling voor auto's.

    Waarom moet iemand in Wassenaar nooit in dialoog met de overheid over zijn buurt? Waarom kan die lekker in zij villa denken, wat hij of zij ook maar wil en is dat geen enkel probleem. Waarom zijn die mensen niet boos en teleurgesteld in de politiek?
  12. @Censuur,

    Het probleem speelde zich al lang voor 9-11 af.Ook in bijvoorbeeld Denemarken ,heeft men de nodige problemen.In de VS echter speelde dat probleem nauwelijks.Enig idee waarom?
  13. @censuur

    Natuurlijk is het probleem veel complexer, dan hier door mij gebracht. Onze gekke Noor had immers net zo goed een Nederlander kunnen zijn en Limburg zit vol PVV-ers, terwijl daar niet veel allochtonen wonen.
  14. alle provinciale kleinzielige

    Mag ik erop wijzen dat de beleving van deze problematiek vooral in het westen en in het verre zuid-westen van deze staat gevoeld wordt.
    Leer eens wat mensen kennen en vorm je eigen beeld.
  15. [quote]Waarom moet iemand in Wassenaar nooit in dialoog met de overheid over zijn buurt? Waarom kan die lekker in zij villa denken, wat hij of zij ook maar wil en is dat geen enkel probleem. Waarom zijn die mensen niet boos en teleurgesteld in de politiek?[/quote

    @Sigmund,

    Omdat deze mensen in een geheel andere wereld leven.Ze hebben een eigen discours.Daarnaast maken zij veelal ook deel uit van het netwerk politiek-bedrijfsleven.
  16. @Marcus,

    Ik heb reeds lang mijn eigen beeld gevormd en beoordeel een ieder op zijn/haar merites, derhalve generaliseer ik ook niet.:)