<< error >> (our Markdown requires webpage links, not image links, see manual)
Met onze gedachten maken we de wereld
Wat we vandaag zijn komt van onze gedachten van gisteren, en onze huidige gedachten bouwen ons leven van morgen: Ons leven is de creatie van onze geest. Boeddha
Degenen onder ons die zijn opgegroeid in de jaren 1980 absorbeerde, heel onbewust, een gezonde dosis Oosterse mystiek als we elke dag van de week avonds om 18.30 naar de prachtige Japanse tv-serie "Monkey" keken. Door alle kleur, beweging en af en toe gewaagde taal, dat een beroep deed op mijn kinderlijke gedachten sloot ik ook, misschien, de prachtige samenvatting in mijn hart van de boeddhistische filosofie die deel uitmaakte van de inleiding van elke aflevering: "Met onze gedachten maken we de wereld".
Dit is een citaat uit de "Dhammapada" deze prachtige korte tekst die de lezer van alle belangrijke ideeën voorziet die te vinden zijn in alle scholen van het boeddhisme. In feite is het het allereerste vers van dat hoogst fundamentele boek. Het is de constructie die informatie geeft over het boeddhistische wereldbeeld, dit alles dat wij zo enthousiast "realiteit" noemen is een product van het denken en daarom kan het beïnvloed worden door de vorm van onze gedachten en kunnen we beginnen met een nieuwe werkelijkheid te creëren door middel van ons proces van het denken onder controle te brengen en het te leiden naar wijzere uitkomsten.
Wilskracht en vrije wil waren de punten van verschil tussen het boeddhisme en de andere religieuze systemen van de oude wereld, die de neiging hadden om begrippen van het lot en prebestemming de voorkeur te geven. De Boeddha dacht dat karma ons slechts van condities voorziet. Op ieder moment zijn we vrij om een verstandige gedachte te kiezen en een verstandige actie te ondernemen. Boeddhisme is genadeloos in zijn verdediging van persoonlijke verantwoordelijkheid. Zo'n standpunt lijkt opvallend modern en rationeel, hoewel misschien een beetje politiek incorrect in deze gevoeliger tijd.
Het is de rigoureuze controle van het denken, deze zorgvuldige disciplinering, die uitgroeide tot de centrale praktijk van de boeddhistische beoefenaars te worden. Samantabhadra, de Universele Achtenswaardige Bodhisattva, is de patroonheilige van de nauwgezette religieuze opleiding in de wereld van het Mahayana boeddhisme. Hij legde zichzelf de bijna onmogelijke taak op van het eren van de Boeddha in elke gedachte. Als zijn gedachten waren gevuld met Boeddha dan moesten zijn daden en woorden worden bewoond door de goedheid van de Ontwaakte Ene. Let op de gedachten en de acties zullen voor zichzelf zorgen.
In de westerse traditie ontstond ook het bewustzijn dat iemands handelen iemands geestelijke welzijn weerspiegeld. De manier waarop een persoon zag en sprak werd door Emanuel Swedenborg als bewijs gezien van gewoonte reflectie: hetzij over de schoonheid van de hemel of de kwellingen van de natuurlijke wereld. Veel later zagen de grote leraren van New Thought in de twintigste eeuw de geestelijke betekenis van gedachtecontrole en onderwezen dat de gedachten onze kanalen naar God waren, en moesten dus zo perfect, liefdevol en gelukkig als mogelijk zijn.
We bedriegen misschien onszelf dat onze gedachten kan worden toegestaan af te dwalen en ons leven niet zal worden beïnvloed. Roddel, gewoonte negativiteit, oordeel en constante kritiek kan leuk lijken als we er mee bezig zijn. We kunnen hen rechtvaardigen, of hen verheffen en ons prijzen over onze cynische en kritische capaciteiten. Maar de Boeddha was zich ervan bewust dat alles wat we dachten in feite de som van de ervaring van ons leven was, we kunnen geen goedheid en geluk kennen als we onze gedachten niet toestaan om die kwaliteiten te cultiveren. Hij erkende dat het discipline en de bewuste toepassing van energie nodig had om onze geest in positieve richting te sturen. Zonder die zorg kunnen we in destructieve patronen vervallen. Te waken over de geest is bevorderlijk voor geluk, zei hij.
Alles wat we zijn is het resultaat van wat we hebben gedacht. Als een man spreekt of handelt met een slechte gedachte, pijn volgt hem. Als een man spreekt of handelt met een zuivere gedachte, geluk volgt hem, als een schaduw die hem nooit verlaat. Boeddha
Door, Walter Mason.
Er zijn een aantal smaken Boedisme op dat vlak, maar zonder daar direct op in te willen gaan, zijn misschien een paar simpele obeservaties op zijn plek, geinspireerd ook door de koan 'Als je de Boeddha ziet, dood hem!'.
De boeddhistische leer is een harde discipline met veel concentreren op een aantal zaken. De techniek van meditatie bij boeddhisten is ook al erg technisch: juiste houding, ademhaling, omgeving, duur, en dan steeds maar weer dat gevecht met dat denken. Dat laatste cureer je met (boeddhistische) filosofie als koans (rationeel onoplosbare denkvormen die een spiegel zijn van het dualisme in de geest).
Omdat men daarbij zegt dat iedereen blind is voor de eigen "fouten", heb je dus een autoriteit nodig als een leraar, geschrift, houding etc om jou je dwaalwegen te laten belichten. Dat komt omdat de mensch volgens de boeddhisten geen tabula rasa is bij geboorte maar 'historie' heeft in de vorm van karma wat in eerste instantie onbewust zou zijn en de vormende staart in je leven is waar je bij je dood weer in hapt. Tenzij je niet hapt.
Helaas zijn al die gemeende voorwaarden ook de belemmering en kwelgeest van de boeddhist zelf, immers, als dat denken slechts kan bouwen op conditionering zou juist het loslaten van die conditionering wel eens de voorwaarde voor spirituele groei (als er al zoiets als groei zou bestaan) kunnen zijn, en dus moet je als boeddhist eigenlijk ook bij de ultieme test ook het boeddhisme weer loslaten.
De mens heeft zichzelf in haar geschiedenis nogal wat aangedaan, laten we vooral niet happen op al die autoriteiten die denken het beste met ons voor te hebben, de geschiedenis van het happen is geen fraaie ... je kan daar gewoon mee stoppen ... nu! -:)
Fijne kerst! ...
Iedereen kop dicht en jij gaat heerlijk zelf experimenteren je eigen huiswerk bepalen en genieten. Sommige zaken komen misschien van pas, andere zaken oeps, lijk je opeens vergeten te zijn.
Kan je die uitspraak toelichten?? Want ik kan me niet voorstellen dat je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt.
Jij bent nog veel meer in de war dan dat ik ooit had kunnen vermoeden.
Sorry, een denkbeeldige sneeuwbal, moest even.
http://data.boomerang.nl/n/nine/image/nieuw-jaar/s600/sneeuwbal-hartje.png
Oh ja, dat had ik 'n keer tegen jou gezegd en het zit je blijkbaar nog steeds dwars want het sloeg natuurlijk de spijker op z'n kop.
Een rancuneuze nono ben je, plus dat ik niet met een bek vol tanden sta, integendeel, je gappie staat met een bek vol tanden, let maar op;
Kan je die uitspraak toelichten??
Ik ga heerlijk back to eden afkijken. Veel leuker, veel positiever.
Ik geef je groot gelijk.
Kan je die uitspraak toelichten??