<< error >> (our Markdown requires webpage links, not image links, see manual)
Dark Side of The Moon
Dark Side of The Moon
Satirische 'documentaire' over de maanlanding van Buzz Aldrin, Michael Collins en Neil Armstrong met de Apollo 11 in 1969. Diverse politici en andere hoge officials van de regering destijds, waaronder Alexander Haig, Donald Rumsfeld, Henry Kissinger en Lawrence Eagleburger spreken over een zogenaamde Hollywood operatie van Stanley Kubrick om de maanlanding in scene te zetten.
Hier de omschrijving zoals deze op
www.nederland2.nl valt te lezen:
VPRO import, Dark side of the moon.
Documentaire. Tijdens een interview met de weduwe van Stanley Kubrick kwam een bijzonder verhaal aan het licht: Kubrick zou ooit benaderd zijn door de Amerikaanse regering om in een studio beelden te maken van de eerste mens op de maan, voor het geval er iets mis zou gaan met de echte maanlanding. De ruimtewedloop met Rusland zette Nixon onder druk. Hij wilde zeker stellen dat een Amerikaan als eerste voet op de maan zou zetten. Zien is geloven en hoe meer mensen geloofden in het Amerikaanse ruimteproject, hoe meer geld ervoor beschikbaar zou komen. Dit bracht de filmmakers op een idee: in hoeverre kan je de waarheid manipuleren met beelden? Het antwoord werd gezocht, een subtiele mix van feiten, fictie en hypothesen, rond een gebeurtenis die de twintigste eeuw markeerde: de landing op de maan. Er wordt gelaveerd tussen leugens en waarheid. Alle mogelijke ingrediënten worden gebruikt: allerhande archiefmateriaal, valse documentatie, interviews die uit hun context zijn getrokken of bewerkt door middel van een voice-over, vooropgezette interviews met acteurs en natuurlijk interviews met astronauten, zoals 'Buzz' Aldrin. De ontwikkeling van film- en televisietechnologie heeft onzichtbare manipulatie mogelijk gemaakt. Zelfs het gebruik van archiefmateriaal hoeft geen garantie te zijn voor de echtheid. Doel is de kijker te informeren en te vermaken en daarbij te waarschuwen altijd met een kritische blik te blijven kijken.
De gezelfmoorde getuigen van het filmproject door de CIA is uit het einde geknipt.
En dan met name de voormalig CIA directeur Vernon Walters. Deze werd door de documantairemaker geinterviewd. Op het moment dat het over de verdwijning van Stanley Kubrick gaat vraagt Walters of de camera uit mag. "want er staan levens op het spel" Zo zegt Walters in het missende deel.
Vervolgens wil Walters graag het interview de volgende dag voortzetten. Echter de volgende dag istie dood....
Net zo als de rest van ALLE medewerkers aan de film die op verdachte wijze zijn omgekomen en niet meer konden getuigen.
De laatste ontbrekende minuten, cruciaal...maar weggeknipt in de hier getoonde versie.
Hulde aan de VPRO,alleen jammer dat alleen mensen met slaapproblemen en/of geen werk docu's die zo laat worden uitgezonden kunnen kijken.
Hoe kan het dat er nog steeds mensen zijn die die mensen serieus nemen.
Waarom worden zij niet ter verantwoording geroepen?
Rumsfeld en Kissinger leven beide nog en men zou ze voor het gerecht moeten brengen.
Ok, ik snap 'm. Ik kende de titel wel maar had de docu verder nog nooit bekeken, en zag gisteren op TV een stuk hiervan. Wel leuk gemaakt in ieder geval ;)
Zooly en gerbski, niet voor niks ingeklapt weergegeven. Want deze doc/mocumantary is een mix van feiten, fictie en hypotheses.
De interessante vraag is nu juist waar houden de feiten op en begint de fictie. De fictie ligt er bij de vpro versie dik bovenop wat de feiten en hypothese niet minder interessant maakt.
Als debunker of stoere jongen kun je natuurlijk beter het kind met het badwater weggooien
De fictie elementen leg je erzo dik bovenop en maak je makkelijk op echtheid te checken. En voila, je hebt een 'docu' die je tot nadenken dwingt en waarschijnlijk meer inzicht geeft dan jaren geschiedenis studie
Slimme mensen gaan er langer over nadenken en worden misschien getriggerd om zelf op onderzoek uit te gaan. Om er vervolgens achter te komen dat NASA inderdaad meer informatie achterhoud dan de gemiddelde aivd'er ;)
Het is niet voor het eerst in de geschiedenis dat 'controversiele' ideeen zo verpakt werden in fictie (boeken en films)