1. #bijbel
  2. #christendom
  3. #jezus
  4. #koran
  5. #liefde
  6. #moraal
  7. #religie
  8. #sharia
  9. #thora
  10. #vis
  11. #wet
  12. Artikelen

<< error >> (our Markdown requires valid webpage links, not image links, see manual)

De christelijke Jezus is een vis in een lege vissekom (extra): Jacobus vs Freek de Jonge

Ik vond deze brief die ik ooit stuurde aan dagblad Trouw, op 10 januari 2002 (inmiddels lees ik de krant niet meer), ter gelegenheid van de oudejaarsconferance van Freek de Jonge. Het sluit aan bij Yelamdenu's serie over Jezus. Overigens zou ik het nu misschien niet zo fel meer verwoorden; liefde — in de zin van empathie en barmhartigheid — is een belangrijke deugd. Ook beschouw ik Freek de Jonge als één van de stevigere fundamenten die onze cultuur nog over heeft. Nochtans is het nog steeds waar dat het westerse liefdesgepredik volkomen hol is; … als een luchtspiegeling op een vlakte. De dorstige denkt dat het water is, maar wanneer hij dichterbij komt, ontdekt hij dat het niets is. (Koran 24:40)

‘Liefde’

Freek de Jonge sluit zich in zijn recente uitspraken aan bij de theologie zoals die ook in New-Age kringen te vinden is. De moreel-theologische problemen van onze cultuur komen in zijn oudejaarsconferance tot een climax in de uitroep ‘ik hou van je’. Ook zegt hij veel over God na te denken.

Bij veel mensen houdt tegenwoordig het religieuze engagement op met het woord ‘liefde’. Het wordt als grote tegenhanger gezien van de cultureel bepaalde invloeden in de religies, die alleen maar tot geweld en intolerantie zouden leiden, en waarvan de verlichte mens zich juist zou moeten verlossen.

Wie met dit woord schermen zijn zich echter zelden bewust van de culturele bepaaldheid van ‘liefde’ als laatste woord in de theologie. Het was een typische ontwikkeling voor het christendom dat Paulus de werken van gerechtigheid van de Mozaïsche wet tot vloek verklaarde en beweerde dat de naastenliefde alles zou oplossen. Echter geen jood, moslim, hindoe of boeddhist zou de werken van gerechtigheid zomaar overboord gooien. Zelfs Jezus heeft dat niet gedaan; De Jonge praat een typische christelijke culturele traditie naar de mond.

Het is ook de vraag wat precies de inhoud of het beoogde resultaat is van liefdepreken zoals die van De Jonge. Liefde voor wat? Voor Osama bin Laden? Het koningshuis? Voor mensen die het graag over liefde hebben? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde? (Matth. 5:46). En liefde hoe? Hair Peace, Bed Peace? Blut und Boden? Wat heeft de wereld hier aan?

Het liefdesdogma gaat ervan uit dat de mens reeds verlost is en als zodanig bevoegd is tot elk oordeel en elke handeling. Hierdoor ontstaat vaak de situatie dat men het eigen oordeel en de eigen toestand niet kritisch genoeg meer onderzoekt. Dit moge blijken uit de verwoestende oorlogen en gruwelen begaan door de vertegenwoordigers van het liefdesdogma per se: de christenen.

Het uitgangspunt is in feite tegengesteld aan het beginsel van de meeste religies, dat de mens zich juist in een onparadijselijke en onvolmaakte toestand bevindt, en door het volgen van een verlicht voorbeeld nader tot God moet komen. Alleen een theologie als de offertheologie van Paulus kon het zich permitteren te stellen dat een aanname over liefde (in zijn woorden nog ‘geloof’ in Jezus) de werken van gerechtigheid kon vervangen. In zijn polemiek met Paulus zegt Jacobus dan ook:

Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? (…) Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit? Zo is het ook met geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood. (…) Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken. (Jacobus 2:14-19)

Laat dat ook gelden voor Freek de Jonge en zijn schare. Hoe liefdevol was zijn behandeling van de moslims, door zijn oudejaarsconference te vullen met stigmatiserende moppen over hen? Smelt zulke liefde de kille oorlog van Pim Fortuyn? Kan dit de ontslagen moslims weer aan het werk helpen? Kan het de wachtende asielzoekers voor een zenuwinzinking behoeden? Helpt dit de loyaliteit van Marokkaanse imams aan onze samenleving?

spiritualchange.blogsome.com

Some Rights Reserved (CC BY-SA 4.0)
6
  1. purple-hill-2870@purple-hill-2870
    #34231
    De auteur van de authentieke Paulus-brieven (i.e., Paulus ;-) ) heeft bedoeld te zeggen dat Grieken e.a. die zich tot het christendom bekeerden (als hij het zo zou zeggen) niks met de wetten die gelden voor de geboren Judeeërs te maken hoeven hebben.

    Hij gaat er impliciet van uit dat "heidenen" die "in Christus" zijn uit zichzelf wel "het goede" doen, omdat ze nou eenmaal geïnspireerd zijn door de heilige geest e.d.

    De Judeeërs die met de Tora waren opgevoed daarentegen, moesten zich van Paulus daar gewoon aan houden, althans dat kun je uit de brieven opmaken.

    Het ergste vond Paulus mensen die zich, nadat ze toetraden tot de "ekklesia", lieten besnijden. Die hadden het volgens hem totaal niet begrepen en daarom gaat ie daar zo tegen tekeer.
    Uiteindelijk is dit alles zodanig geïnterpreteerd dat het fenomeen "wet" op zichzelf in religieuze context in kwaad daglicht is komen te staan.

    D.w.z. een van de "verwijten" die christenen altijd hadden tegen joden was dat de laatsten "wettisch" zouden zijn, dat ze zich aan stompzinnige regeltjes zouden houden terwijl dat niet de essentie zou zijn (want stel je voor als de essentie iets anders is dan iets vaags, dan kun je er veel minder vage dikke boeken over schrijven. ;-) ).

    M.a.w., terwijl christenen in één klap bij het aanvaarden van Jezus, hoppekee, "zalig" en gered zijn, zitten die maffe joden de hele tijd met die regeltjes te stoeien (sjabbes, tienden, eten, gebeden, zegeningen, wassingen, pfwoei!).
    Dat is althans het idee.
    Er zijn wel christenen die overlopen van bewondering voor "het jodendom". Sommigen gaan Jezus "Yoshua" noemen, en andere Hebreeuwsige dingetjes doen. Of ze worden lid van de Netanyahu fanclub. Maar imho de essentie van het jodendom hebben ze vaak niet in de smiezen.
    (Dat zij ze vergeven want een hoop joden hebbben dat ook niet..(meer))

    Hier is een hele aardige tekst die de essentie van het jodendom aardig benadert:
    http://yelamdenu.blogsome.com/massekhet-avot/massekhet-avot-nederlandse-vertaling/
    (mocht iemand het lezen, graag feedback voor de rammelende stukken tekst)
  2. johan-kierewiet@johan-kierewiet
    #34238
    Yelamdenu: Het stuk op je blog heb ik met plezier gelezen. Er zit heel veel wijsheid in.

    Er zijn wel christenen die overlopen van bewondering voor "het jodendom". Sommigen gaan Jezus "Yoshua" noemen, en andere Hebreeuwsige dingetjes doen. Of ze worden lid van de Netanyahu fanclub. Maar imho de essentie van het jodendom hebben ze vaak niet in de smiezen.
    (Dat zij ze vergeven want een hoop joden hebbben dat ook niet..(meer))


    Bewondering voor sommige aspecten in het jodendom heb ik zeker. Vooral de symboliek en tradities vind ik erg mooi.
    Enkele weken geleden viel het me tijdens het voorberijden van een zondagschoolvertelling op dat Jezus en zijn discipelen op de derde dag naar een bruiloft (Kana) gingen. Blijkt dat Joden graag op dinsdag trouwen omdat op de tweede scheppingsdag God twee maal zag dat het goed was, en vruchten en zaad een belangerijke rol hebben in die scheppingsdag.
  3. crimson-fire-2856@crimson-fire-2856
    #34240
    Zelfs Hans Jansen heeft hier nog eens een opmerking over gemaakt, zij het meer in de trant van vaagheid vs duidelijkheid:

    Een moslim die zich tot het Christendom zou bekeren en bij zijn nieuwe geloofsgenoten zou informeren naar de Christelijke wijze van bidden, of de Christelijke wijze van het verrichten van de reinheidswassingen krijgt ontwijkende, gecompliceerde, schamel klinkende antwoorden: het gaat om de gezindheid, hebt uw naaste lief als uzelve, Christus is Koning, God is Liefde, ik geloof omdat het absurd is. Christenen die zich tot de Islam bekeren worden daarentegen geconfronteerd met een overstelpende hoeveelheid concrete, heilbrengende, regels en aanwijzingen.


    http://yelamdenu.blogsome.com/2008/06/14/hans-jansen-neemt-angst-voor-islam-weg/
  4. johan-kierewiet@johan-kierewiet
    #34241
    @Spiritualchange:
    De (goede) werken zijn de vruchten van het geloof.
    Als de werken er zijn kan dat een teken van geloof zijn.
    Wanneer iemand nog niet wedergeborden is geworden kunnen er geen goede werken zijn.
    Bij de wedergeboorte wordt je ook vervuld met De Geest van God. Dat maakt het mogelijk om goede werken te doen.
    Goede werken zijn dus geen basis voor het geloof.
    Het eeuwige leven is niet te verdienen, je kunt het wel gratis krijgen. Maar zolang je nog probeert met iets van jezelf aan te komen krijg je het niet. Alleen Gods werk, niks van jezelf. De zoon van God, Jezus heeft de prijs van de zonde betaald, niemand anders kon dat doen.
  5. crimson-fire-2856@crimson-fire-2856
    #34243
    Saved, fijn dat je wel reageert.

    De zoon van God, Jezus heeft de prijs van de zonde betaald, niemand anders kon dat doen.


    Volgens mij heeft de geschiedenis van het christendom statistisch bewezen dat Jezus christenen nooit van zonde heeft gered. De christelijke constructie heeft zelfs averechts gewerkt. Dat blijkt uit de naar mijn inzicht veel grotere misdaden die christenen hebben begaan in de wereld, dan andere godsdiensten.

    Maar ik ken je standpunt. Let's agree to disagree.

    Er is een hoop goeds uit het christendom te halen, alleen denk ik dat het vervangen van de wet voor het bloed van Jezus een vergissing is geweest. Let wel, geloof en liefde zijn onderdeel van de wet -- de belangrijkste onderdelen zelfs. Maar in het christendom zijn ze vrijblijvend geworden.

    Naar jouw eigen criteria moeten we uit de geschiedenis concluderen dat Jezus niet in staat is geweest zijn volgelingen geloof en liefde te leren.
  6. steep-morning-4546@steep-morning-4546
    #34270
    De allerbeste Goede Werken in Nederland zouden zijn:
    Balkenende en zijn club, wapenfabrikanten en het koningshuis wegjagen. en de armoedeplicht opheffen.
    Wat Jezus ook mag hebben gezegd: wij hoeven niet al onze vijanden te beminnen.
    Zij zijn vooral vijanden van het Rijk van God.
    Dat werd en wordt ons ontstolen.
    DAT GUNNEN ZIJ ONS NIET!