1. #16e-eeuw
  2. #17e-eeuw
  3. #alternatieven-voor-postmodernisme
  4. #anders-denkenden
  5. #bekeerlingen
  6. #de-republiek
  7. #geschiedenis
  8. #geuzen
  9. #islam
  10. #kaapvaart
  11. #maghreb
  12. #marokko
  13. #nederland
  14. #piraten
  15. #politiek
  16. #rebellion
  17. #reformatie
  18. #religie
  19. #renegades
  20. #spanje
  21. #vrijheid
  22. Artikelen

<< error >> (our Markdown requires valid webpage links, not image links, see manual)

Nederlandse bekeerlingen tot de islam in de 16e en 17e eeuw

In de 16e en 17e eeuw ontwikkelde zich een cultuur van zeevaarders, piraten en kapers langs de kusten van Europa en Noord-Afrika. Avonturiers en zeelieden die wilden ontsnappen aan het slechte economische en religieuze klimaat van het Spaanse Rijk, sloten zich in groten getale aan bij de kapersvloot van Algarije en Marokko. De Spaanse tirannie die velen tot het protestantisme dreef, deed ook duizenden Nederlanders en Engelsen die in contact stonden met de scheepvaart, tot de Islam bekeren en een leven opbouwen in de piratenkolonies van Salé en Algiers in Noord-Afrika. Daarnaast werden duizenden Europeanen door kapers gevangengenomen en bleven na hun gevangenneming vaak ook vrijwillig wonen in moslimlanden.

In de periode van 1550-1650 bekeerden zich ca. 15.000 Engelsen en Nederlanders, waarin de Nederlanders zelfs het grootste aandeel hadden. Van het totale aantal piratenkapiteins waren de helft, 55, Nederlanders. Beroemde namen waren bijvoorbeeld Simon Danser, De Veenboer alias Suleyman Re’is, en Jan Jansz alias Murad Re’is. Nu nog zijn de nakomelingen van deze duizenden Nederlanders en Engelsen in Marokko te herkennen aan hun blauwe ogen en blonde haar.

De kapercultuur ontwikkelde een eigen economische, religieuze en sociale dynamiek, waarop de Islam en de Renegado (bekeerlingen-) cultuur vanuit Barbarije (Noord-Afrika) van grote invloed was. Overblijfselen van deze cultuur vinden wij nog steeds terug, in van oorsprong Arabische woorden in de scheepvaart, zoals: Admiraal, Vizier, Averij, Opkalefateren, Kabel, Sjorren, Zenith, Almanak en Douane. Als sociale invloeden van de Islam op de kapercultuur wordt een egalitaire en democratische organisatiestructuur genoemd, waarbij de vloot van een Re’is (kapitein) functioneerde als een soort drijvende republiek.

In een verhaal over de Nederlandse piraat Jan Erasmus Reyning (een nakomeling van een Watergeus) vinden we een typisch voorbeeld van de manier waarop nationaliteiten door elkaar liepen. Reyning zeilde op de Atlantische Oceaan, toen hij een schip tegenkwam dat voer onder de vlag van de Prins van Oranje. Dichterbij gekomen zag hij echter dat het schip werd geleid door Moren met tulbanden. Aan boord ontdekte hij dat de bemanning bestond uit Nederlandse bekeerlingen tot de Islam. Ook de Watergeuzen, de kapers van Willem van Oranje, voeren zowel onder de Nederlandse als onder de Turkse vlag.

(lees verder...)

spiritualchange.blogsome.com

No Rights Apply
7
  1. aged-rain-7327@aged-rain-7327
    #28710
    Slechte economische klimaat (check)
    Tirannie (check, check, check)

    Waar kan ik me aanmonsteren?
  2. yarr!!
  3. floral-grass-2144@floral-grass-2144
    #28713
    Goed artikel, Yelamdenu.
    Geschiedenis is zo belangrijk!

    Maar waar waren de dames toen?
    Misschien ook wel ergens...?

    Ze heette Bloody Mary
    Ze was de schrik der zee
    Dus drink op Bloody Mary
    en op alles wat ze dee....
  4. purple-hill-2870@purple-hill-2870
    #28716
    Oja, de auteur is Abdul Haq Compier.
  5. little-cake-5359@little-cake-5359
    #28717
    Interessant.

    Wat misschien nog interessanter is - en bijna niemand weet - is dat zo'n 30 jaar geleden de graven van deze piraten in Chellah (vlak bij Salé en Rabat) te vinden waren; Nederlandse namen op simpele graven in Marokko.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chellah

    Later zijn de graven weggehaald en was er geen spoor meer van te bekennen. Ik heb de graven nog gezien als kleine broekvent. De toenmalige koning van Marokko - Hassan II - had weinig op met historie die niet verbonden was aan zijn bloedlijn.

    Een interessant en obscuur stukje historie.
    Mooie post, yelamdenu!
  6. crimson-fire-2856@crimson-fire-2856
    #28719
    @ Antagonizer, zou u voor het blog Spiritual Change (later ook in gedrukte vorm in een tijdschrift) verslag willen doen van uw waarnemingen? Ik denk dat u inderdaad één van de weinigen bent die hier nog over kunnen vertellen. Als we uw waarnemingen zo precies mogelijk opschrijven (plaats, jaar, omschrijving omgeving, evt namen etc) dan kunnen we dit stuk geschiedenis misschien voor de vergetelheid behoeden. Misschien kunt u me mailen op spiritualchange at hotmail.com; alvast dank!
  7. little-cake-5359@little-cake-5359
    #28720
    @spiritualchange: ik zal nog even navraag doen hoe het allemaal precies zat, want zoals gezegd was ik destijds nog heel jong, maar mijn moeder weet dit nog heel goed.

    Als ik binnenkort nog niet geantwoord heb, stuur me dan even een PM om me eraan te herinneren.