1. #burger-rechten
  2. #communistisch
  3. #kapitalisme
  4. #plantages
  5. #slavenhandel
  6. #slavernij
  7. #werknemer
  8. Artikelen

12 years a slave, de andere kant van het verhaal

12 years a slave, de andere kant van het verhaal

12 years a slave was de perfecte politiek correcte winnaar van de Oscars. Op zich best een aardige film maar ik vond het vooral een nogal cliché matige film. Een hele goede, zielige zwarte man tegenover de brute, gestoorde witte man. Dat de zwarte slaven enorm hebben geleden staat denk ik als een paal boven water en dat zwarte mensen nog tot diep in de jaren 60 van de vorige eeuw niet als volwaardige burgers werden beschouwd is ook een feit. Zwarten mochten bijv. in WO2 wel voor hun land vechten tegen de Nazi’s die Joden en alles wat niet Arisch was, discrimineerden maar in hun eigen land werden ze zelf gediscrimineerd en kregen ze pas eind jaren 60 volledige burger rechten.
Dat zwarte mensen dus tot op de dag van vandaag nog zwaar gefrustreerd zijn over alles wat in het verleden is aangedaan begrijp ik goed en dat die slavernij en het achtergesteld zijn tot op de dag van vandaag nog doorwerkt in de zwarte samenleving is ook logisch. Het probleem wat ik heb met dit soort films is dat het keer op keer een zeer eenzijdig beeld geeft van wat slavernij nu eigenlijk precies inhield en houdt.

Het handelen in slaven en het misbruik van slaven komt al duizenden jaren voor in bijna alle culturen die we kennen. Waarom wordt er niet eens een film gemaakt over de rol van de zwarten in Afrika die hun “broeders” van andere stammen als slaven verkochten? Waar zijn de films over de Arabische en Joodse slavenhandelaren?
Ook over het afschaffen van de slavernij en de omstandigheden waaronder ze leefden bestaan nogal veel misverstanden.
We kunnen een mooi verhaal gaan houden over het moreel besef van Abraham Lincoln maar het feit dat een vrije werknemer voordeliger was dan een slaaf was misschien wel de grootste reden waarom de slavernij uiteindelijk werd afgeschaft in de V.S.
Een slaaf moet je namelijk onderdak geven en voeden en dat hoef je niet te doen bij een werknemer. Verder bleek een zogenaamde vrije werknemer veel harder te werken dan een slaaf.
Een slaaf doet alleen wat hoognodig is en probeert de kantjes er van af te lopen omdat hij/zij geen enkel voordeel heeft van hard werken. Een vrije werknemer heeft de illusie dat hij door hard werken iets kan worden en soms is dat natuurlijk ook zo.
Ook was de vrije werknemer sociaal gezien veel makkelijker te controleren. Een vrije werknemer had belang bij orde en veiligheid om zijn bezit en gezin veilig te stellen. Om de V.S. een succes te laten worden was hard werken het devies, was het gezin de hoeksteen van de samenleving, dienden man en vrouw een hoogstaande seksuele moraal te hebben,waren drank, drugs, dansen en muziek uit den boze. Eigenlijk allemaal heel logisch vanuit het standpunt van maatschappelijke hervormers.
Slaven waren vaak losbandig en moeilijk te controleren omdat ze in feite niets te verliezen hadden.
Doordat de vrije werknemers kapitaal op bouwden werden ze een afzet markt voor de producten van de rijke elite. Die rijke elite had er dan ook alle belang bij om vanuit egoïstische motieven de slavernij af te schaffen.
De slavenplantages waren misschien wel een van de eerste communistische/socialistische heilstaten. Voor iedere slaaf waren in gelijke mate eten, drinken, onderdak en medische voorzieningen aanwezig en er was 1 (partij) baas die al het geld opstreek. Na de afschaffing van de slavernij bleven veel slaven nog op hun plantages hangen en verlangden velen nog naar de goede oude tijd onder hun slavenmeesters. Nu moesten ze immers alles zelf doen. Dat zagen we ook terug na de val van de muur. Veel communisten verlangden in die dagen van keihard kapitalisme ook terug naar de goede ouwe tijd.

Noorderlingen die na de afschaffing van de slavernij plantages overnamen in het zuiden klaagden steen en been over de slechte werkhouding van de ex-slaven. De repliek van de slaven op die kritiek was echter dat ze wel gek zouden zijn om nu als vrije mannen zich drukker te gaan maken dan ze eerst als slaaf deden. Ze werkten immers om te leven en niet andersom.

Door het kapitalistische ieder voor zich systeem hadden mensen geen tijd meer om te “zondigen” en waren ze dag en nacht bezig met overleven. Hard werken in plaats van drank en hoeren onder het motto “ledigheid is des duivels oor kussen” De Christelijke kerk zal dan ook zeer in haar nopjes geweest zijn met de opkomst van het kapitalisme.
In de 18e eeuw voor de opkomst van het begrip werknemer, waren veel Amerikanen nog losbandige zuipschuiten. Nadat de puriteinen de V.S. hadden overgenomen en bezit in feite de grootste religie was geworden, viel er voor veel Amerikanen weinig lol meer te beleven en was keihard werken het devies. Het controleren en uitzuigen van de massa werd tot kunst verheven.
Veel ex-slaven konden moeilijk afstand doen van hun losbandige levensstijl. Je niet drukker maken dan strikt noodzakelijk is, een losse seksuele moraal en veel dansen en zingen . Het vrijelijk volgen van je natuurlijke instincten. Dat is natuurlijk iets waar de kerk en de staat niet op zaten te wachten. In de kerk gaat het om het beheersen van impulsen en het doden van je oude natuur. Die oude natuur is namelijk niet zo winstgevend en slecht voor de openbare orde.
Toch opmerkelijk dat de zogenaamde vrije man uiteindelijk vaak minder vrijheid bleek te hebben dan veel slaven op de “good old” plantages.

No Rights Reserved (CC0 1.0)
8
  1. hakkietakkie@hakkietakkie
    #151321
    goeie van james corbett:
    http://www.corbettreport.com/planned-parenthood-exposed-video/ over de 'post-slavernij.."
    Although the likes of Hillary Clinton, Barack Obama and Bill Gates are happy to sing its praises (or perhaps because they are), Planned Parenthood has a racist eugenicist past that it would prefer to sweep under the rug. The bigger problem for the organization, though, is that the past isn’t over and the public is beginning to discover the real driving force behind this globalist institution. Join us this week on The Corbett Report as we pull back the curtain and expose Margaret Sanger’s monstrous offspring: Planned Parenthood.
  2. Food for thoughts!

    Goed stuk Vonnegut, ik had het op deze manier nooit bekeken. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, dit is ultiem kapitalisme.
  3. summer-hall-9086@summer-hall-9086
    #151339
    Vonnegut: Het Protestantisme heeft niets met het Christendom te maken. Het is verkapt Judaïsme - Calvijn was een rabbi.

    Met de Reformatie - het ontstaan van het Protestantisme - kreeg de geldadel alle vrijheid die ze nodig had ter uitbuiting van de medemens - die overigens niet als medemens maar als werkezels werden beschouwd.

    Met de Reformatie werd Christelijk Europa verdeeld en werden katholieken als tweederangs burgers behandeld. Pas begin vorige eeuw kregen katholieken weer volledige burgerrechten terug hier in het beschaafde Nederland. Protestanten hebben de Beurs en de Centrale Bank mogelijk gemaakt - eerst in Amsterdam, daarna Londen. Met het Protestantisme kwam de slavenhandel op gang en werd de VOC en WIC opgericht. En Vonnegut, je hebt gelijk dat de grootste slavenhandelaars de joden waren die per slot van rekening via Portugal naar de Nederlanden kwamen. 'Who Brought the Slaves to America?' Wat voor Amerika geldt, geldt ook voor Europa. De Sefardische geldadel beheerde de Atlantische handel en de Askenazen controleerden de zijderoute via welke blanke slaven - Servië, Moldavië, Oekraïne - werden verhandeld.

    De Protestanten hadden er ook geen moeite mee om hun mede Christenen te verhandelen. Met name katholieke Ieren werden als slaven naar Amerika verscheept. 'They Were White and They Were Slaves.'

    Protestanten bevolkten en bevolken(?) de vrijmetselarij en verraden en verpatsen hun eigen cultuur en mede Christenen.
    Protestanten zijn altijd de knechten van de Macht en de geldadel geweest.
  4. plain-mud-1951@plain-mud-1951
    #151352
    Verder bleek een zogenaamde vrije werknemer veel harder te werken dan een slaaf.
    Een slaaf doet alleen wat hoognodig is en probeert de kantjes er van af te lopen omdat hij/zij geen enkel voordeel heeft van hard werken. Een vrije werknemer heeft de illusie dat hij door hard werken iets kan worden en soms is dat natuurlijk ook zo.


    Zo zie ik het ook,waarom we geen slaaf worden genoemd.Kan natuurlijk niet zeggen dat het geld voor elk land.Bv nederland kent tal van uitkeringen in geval van dat je werkloos word,of oud/ziek.Dat is natuurlijk ook te danken aan die booming welvaart.Al is dat natuurlijk ook een tijdelijke illussie,voor zoalng die geld.

    Protestanten hebben de Beurs en de Centrale Bank mogelijk gemaakt - eerst in Amsterdam, daarna Londen. Met het Protestantisme kwam de slavenhandel op gang en werd de VOC en WIC opgericht


    Dat van het protestanse had ik me nooit in verdiept,al had ik wel me twijfels waarom het protestanse is ontstaan.Het protestanse moest vanuit binnenuit het katholieke geloof slopen.Zelfde gebeurde ook in wo1 het ottomaanse rijk.
    Verdeel en heers.
  5. shy-credit-9135@shy-credit-9135
    #151354
    @net wakker geworden
    Ik heb toch altijd het idee dat protestanten wat Bijbelvaster zijn dan katholieken, zeker de zwartekousen mensen. Katholieken nemen het allemaal niet zo letterlijk, wat ze in de Bijbel lezen. Dat was toch de reden dat het protestantisme ontstond ? Men wilde weer terug naar de oorsprong, een reformatie.

    Verder heb ik bij geschiedenis geleerd dat het juist de katholieken waren die lange tijd de protestanten hebben vervolgd als ketters, o.a. op publieke brandstapels. Dat is naar mijn mening 1 van de belangrijkste redenen dat het Ottomaanse rijk zolang in Oost Europa kon verblijven, ze lieten de protestanten vrij in het uitoefenen van hun religie. Vandaar ook de spreuk liever Turks dan Paaps.
  6. bold-term-9685@bold-term-9685
    #151370
    Goed artikel, Vonnegut!

    Het is denk ik een misverstand dat voor zwarten de slavernij is afgeschaft. De slavernij is juist voor iedereen ingevoerd. Daarom had het ook geen zin meer om een aparte status voor zwarten te handhaven.
    Wat dat betreft is er nu wel meer gelijkheid, we zijn nu allemaal rechteloze slaven, alleen slaven onderling kunnen een beroep doen op de onderlinge slavenwet. Net als toen wordt er door onze meesters van alles geregeld om ons tevreden en afhankelijk te houden, kijk maar naar al die sociale voorzieningen. Eerst rechten afpakken en dan herverdelen, verdeel en heers.

    En dan jaarlijks de "vrijheid" herdenken bij het ultieme symbool voor Egyptische slavernij, een obelisk op de Dam..
    Gelukkig hebben onze meesters wel gevoel voor humor, valt er tenminste nog iets te lachen in ons slavenbestaan...
  7. plain-mud-1951@plain-mud-1951
    #151476
    Wat we zien is niks anders als de natuur nabootsen.Op de menselijke manier.
    Ook in de dierenwereld je werkmieren hebt die alles doen voor hun koningin.De rest is bezigheid.