1. #ambtenaren
  2. #drugsoorlog
  3. #geneeskrachtig
  4. #geneeskunst
  5. #gezondheid
  6. #marihuana
  7. #resistentie
  8. #verslaving
  9. Artikelen

De Gezondheid van het Volk, de hoogste wet?

Men kan mij een hoop wijs maken, maar dat stenen waarden en normen hebben gaat er bij mij niet in; mensen liegen, stenen liegen niet. Ministeries van Volksgezondheid en Justitie kunnen wegwijs willen maken, maar dat planten normen en waarden bevatten maken ze mij niet wijs; mensen moorden, planten moorden nimmer. Toch arresteert de politie tot op de dag van vandaag marihuana planten in het “vrije” Europa. Ik zag het gebeuren op 23 Augustus 1997 in die Strasse des 17. Juni in Berlijn. Het stenen standbeeld van Germania stond me terzijde; ik blikte naar de tekst op haar voetstuk en las: Ich gehe durch die Welt und rufe: “FRIEDEN, FRIEDEN, FRIEDEN”. “Ist die Friede zu verhaften?”, vroeg ik me af, “en is dat wijsheid?”

Politiek en pers mogen graag op goedgelovigheid speculeren, maar jou maken ze toch niet meer wijs dat een joint pretkracht en moed en een fles met alcohol negatieve waarden zoals agressie en vernielzucht bevat? Als je dat denkt, raad ik je dringend aan de complexe biochemie van het menselijk lichaam te vergelijken met die van een joint of met de inhoud van een fles goede cognac, het liefst een V.S.O.P., en onder het genot van maximaal twee glazen van die kostelijke drank te bedenken dat wanneer een drug, zoals de cognac er op dat moment één wordt - alleen door te consumeren wordt drank een drug, immers niet gedronken blijft een fles drank een fles drank - verspreid raakt in je zenuwstelsel de complexe en ervaringsrijke effecten, die dat bij voorbeeld in het menselijk gedrag oplevert, nooit enkel door de rook van de joint of de inhoud van de fles kunnen worden verklaard.
In het kort, de woede en pretkracht c.q. vernielzucht en optimisme zit in de mens, niet in de drug. Alcohol versterkt processen doet het geheugen vervagen en verlaagt remmingen en normen ; cannabis werkt tegengesteld. Alcohol of wiet verbieden is dwaasheid, zowel theoretisch als praktisch; immers beide zijn zuinig en zinnig medicijn.

Goedgelovig en dus weinig kritisch heet ik ook, de vooral onder zekere ambtenaren en politici heersende dwanggedachte, dat het mogelijk is om met nul promille alcohol in je bloed rond te kunnen lopen en wetten op die mogelijkheid af te stemmen. Gemaakt door het lichaam, ergo op natuurlijke wijze, zijn alcoholen in de functie van neurotransmitters (zenuw boodschappers) in elk mens te vinden. Boodschappers van woede alsook veroorzakers van vergeetachtigheid, zo kun je ze in woorden beschouwen. Nul promille is wetenschappelijke kletsika in orde van grootte gelijkend op de nuloptie daar zij, die zeggen dat de nuloptie een optie is, zich vergissen. Het zijn er twéé. Immers nulopties zijn opties van nul én van generlei waarde.

Voornoemde nulideeën verbleken bij de méést vreemde modernismen van deze tijd, te weten het pseudowetenschappelijke en met eigen veren getooide begrip: “medisch wetenschappelijk” en het even dubieuze: “de professionele wetenschappelijk gecontroleerde geneeskunst”. Mag ik de bedenkers van deze welluidende onzin vragen of zij beseffen dat woorden geen hersenen zijn en dat 2 of 3 achter elkaar geplakte bijvoeglijke naamwoorden nog geen zelfstandig naamwoord of begrip vormen? Doceert men heden ten dage wellicht pluriforme pleonastische logica op de diverse onderwijsinstituten? Je zou geneigd zijn het te gaan geloven.

Een koel en krachtig nee tegen deze onzin, als die betekent dat enkel de reguliere geneeskunst 'de geneeskunst' kan zijn die 'de antwoorden' mag geven. Ook nee; als de vereniging tegen kwakzalverij er het recht aan ontleent andersdenkenden op veelal vage gronden te veroordelen en zo nu en dan publiekelijk te kruisigen. Dat gedoogt niet met menselijke waarden zoals respect voor het werk van de levenden en, gelet op wijlen Moerman ’s titel: “kwakzalver van de eeuw”, het: ”Over de doden niets dan goeds”. Het lijkt me niet voldoende als men weet waar men tegen is, men moet ook en zelfs bovenal goed weten waar men VOOR is.

Ik ben er niet vóór, als die onzin inhoudt dat de patiënt tot machine wordt gereduceerd, als zodanig wordt beschouwd en dienovereenkomstig, wel dan niet met behulp van machines, in therapie wordt genomen. Want met machinelogica en machines werken, is werken aan de hoe vragen en lost geen waarom vragen op. Dat laatste kunnen machines niet. (Newton 1687)

Tegen ben ik, als ze betekent dat vragen niet meer gesteld mogen. Zoals de vraag: hoe en waarom ben ik ziek en hoe en waarom word ik beter, i.p.v. hoe werd ik ziek en waarom is het chronisch?

Tegen; als ze voorschrijft dat de menselijke drie-eenheid, te weten lichaam, psychologische gevoelswereld en mentaal krachtveld of geest, dualistisch tot lichaam of geest probleem moet worden gereduceerd en genezing en groei slechts in materialistische termen mogen worden uitgedrukt. Voor dualistische scherpslijpers het volgende: Het minimum aantal variabelen dat nodig is om een, aan het scheermes van Ockham voldoend, dynamisch stabiel model te construeren is drie.

Tegen; als medicijnen enkel op de door VWS voorgeschreven wijze (werkzame stoffen moeten identiek en reproduceerbaar zijn) gefabriceerd mogen worden, want op die manier wordt de Tweede Wet der Thermodynamica genegeerd en zelfs getracht haar wetenschappelijk te weerleggen. VWS verdient de hoon van Sir Arthur Eddington; een troostende gedachte.

Ik ben er vóór, artsen toe te staan nieuwe geneeswegen in te slaan. Bij voorbeeld om zieken met de ziekte van het alcoholisme met orale of nasale geneeskruidenmiddelen uit marihuana te helpen genezen.

Van de alcoholconsumptie is bekend dat ze mee debet is aan 40% van alle verkeersmisdrijven (jaarlijks 200 † en 2500-3000 gewonden), aan 60% van de overige misdrijven, aan 80% van het uitgaansgeweld en 80% (mijn schatting) van alle geweldsmisdrijven binnenshuis. (40-80 duizend gewonden en 20-40 overleden kinderen/jaar) De financiële schade werd onlangs becijferd op 30 miljard/jaar en dat was exclusief het binnenshuis bedreven geweld. Over psychologische, relationele en geestelijke schade werd niet gerept. Ook ik zwijg daar voorlopig over.

Dat dit geneeskrachtige kruid, en ik heb het nu over marihuana, eventueel samen met andere kruiden zeker meer dan honderd, maar vermoedelijk veel meer ziektes ergo legio zieken kan doen genezen staat voor mij buiten wetenschappelijke kijf. Men leze daarover mijn boek - Natuurlijk Genezen met Marihuana - ISBN 978 90 816395 I 4.

Een selectie uit de geneeskundige mogelijkheden: bij tientallen bacterie en virusinfecties, ook bij resistentie, bij tbc en bij stress, bij vele huidziekten, bij mentale uitputting, brandwonden, angsten, poliepen en tumoren, seksuele zwakte, miltvuur, zenuwziekten, zieken met speed of medicijnverslaving en die met verslavingen aan opiaten (morfine, heroïne en methadon). Terzijde, het kruid kan ook bij vee worden gebruikt.

De Nederlandse economie heeft baat bij gezonde en weinig zieke werknemers. Crisis of geen crisis. De kosten van de volksgezondheid rijzen de pan uit. Vergrijzing schijnt een statistisch feit en wordt gevreesd. Groei moet uit de lengte of uit de breedte; de hoogte van de maakbare samenleving hebben we godzijdank gehad. Toch? Een streep door het woord cannabis in de Opiumwet, omwille van de gezondheid van het volk als hoogste wet, zou vele én medische én economische, maar ook juridische problemen als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. De meningen der politici en juristen zouden hier eens op een derde plaats mogen komen.. Immers politici zouden de meest voortreffelijke geneesheren zijn als hun logische betogen hen dat konden maken, maar hun juristen verdrinken in handenvol geld kostende drugsoorlogen, in paleisrevoluties, in chantagepraktijken en machtsmisbruik en zelfs nu en dan in stuitende kwakzalverij. Samen hebben zij daarbij van genezen amper benul, want ik vond in hun wetten en geschriften tittel noch jota ten bate van het uitoefenen van de zo eindeloos boeiende kunst van het genezen.

© 2012 Gerrit Ooiman

All Rights Reserved
0