Top neurochirurg bracht zes dagen door ‘in de hemel’ tijdens een coma
Een top neurochirurg beweert bewijs te hebben voor ‘de hemel', nadat hij volledig herstelde van een zeven dagen durende coma, waarbij zijn neocortex inactief was.
Dr Eben Alexander, die onder andere neurowetenschappen doceert aan de Universiteit van Harvard, werd in 2008 plotseling ernstig ziek, nadat hij besmet raakte met een zeldzame vorm van bacteriële meningitis.
Binnen enkele uren na het opkomen van een ernstige hoofdpijn, werd de hele cortex van Dr. Alexander- het gedeelte van de hersenen, dat de gedachten en emoties regelt- stilgelegd.
Hoewel zijn overlevingskansen laag waren, ontwaakte hij zeven dagen later uit zijn coma en begon met het beschrijven van een ‘ervaring van een andere wereld'.
"Ik was in een plaats van wolken. Groot, pluizig en roze-wit, die scherp afstaken ten opzichte van de diepe zwart -blauwe hemel," schreef hij in een artikel voor Newsweek.
Hij gaat door met het beschrijven van "zwermen transparante, glinsterende wezens in een boog door de lucht met lange wimpel -achtige lijnen achter zich."
Hoewel Dr. Alexander toegeeft, dat zijn wetenschappelijke expertise hem sceptisch had gemaakt over bijna dood ervaringen, beweert hij, dat het de afwezigheid van de functie van de cortex zijn ervaring uniek maakt. "Ik ben niet de eerste, die bewijs ontdekt dat bewustzijn bestaat buiten het lichaam," zei hij.
"Ik besef me heel goed hoe bijzonder, en eerlijk gezegd hoe ongelooflijk, dit alles klinkt."
"Maar voor zover ik weet, heeft niemand vóór mij ooit de reis naar deze dimensie gemaakt (a) terwijl hun cortex volledig was stilgelegd, en (b), terwijl hun lichaam onder minutieus medische toezicht stond, zoals het mijne was voor de volledige zeven dagen van mijn coma.”
Dr Alexander geeft toe dat velen, en in het bijzonder zijn medische collega's, nog steeds moeite hebben om zijn verhaal te geloven.
Zijn aanstaande boek, "Het bewijs van de hemel, de reis van een neurochirurg naar het hiernamaals", dat gericht is op bestrijden van de scepsis zal worden gepubliceerd door uitgeverij Simon & Schuster later deze maand.
"Ik ben nog steeds een dokter, en nog steeds een man van de wetenschap net zo veel als ik was voordat ik mijn ervaring had," zei hij. "Maar op een dieper niveau ben heel anders dan de persoon die ik vroeger was, omdat ik heb een glimp heb opgevangen van dit opkomende beeld van de werkelijkheid”.
Dr. Eben Alexander's radio interview over zijn bijna dood ervaring:
Ok, ok, in een wereld van 7-miljard blinden is elke 1-oog nu eenmaal koning en ik heb me vaak genoeg kostelijk vermaakt in: wat er in hun de omgeving van zulke medium's allemaal plaatsvindt dus die geesten oproepen om in hun/haar lichaam in te varen - maar ook bij zulke groepjes zoals Harmonia kunnen ze het zonder goede virusscanners echt al niet meer alleen af.
Ik voorzie óók op dit gebied, dus een doorschakeling naar hun eigen Hiernamaals-Internetdiensten nog eens een technische ontwikkeling eraan zit te komen want er is steeds meer vraag naar.
Neuh, in het land der blinden is eenoog een paria en als hij / zij verstandig is laat hij / zij niet blijken anders te zijn ;)
Snap niet wat je bedoeld, hoezo direct al een paria met maar halve gezichts vermogens? Dat ik voor m'n eigen rustige leven beter m'n bek kan houden is me duidelijk ... maar daar zou ik in the right frame of mind juiist al met maar dat ene halve oog open, zomaar voor het tegendeel tekenen ...
Tussen Ziener er Vertaler zit inderdaad een wereld van verschil .... er worden dan ook andere organen gebruikt.
Sorry my dear, maar om dat te begrijpen heb je juist dat ene oog nodig ;)
Yezz, een defect aan de (neo)cortex heeft vergaande gevolgen voor de persoonlijkheid...
Mwoah, heeft met (massa)psychologie van doen, mss dat xxxx me zover had kunnen krijgen om daar een discussie over te voeren :)
Mwoah, ik ontwijk je vraag niet, het antwoord op de vraag ligt reeds in de stelling, maw, je ziet het of je ziet het niet.
Mss dat de fabel "de kleren van de keizer" een licht doet opgaan ;)
Als Jezus ooit zijn mond had gehouden, dan had hij als timmerman lekker anoniem kruizen kunnen timmeren i.p.v. er tegenaan getimmerd te worden ;)
"Als Jezus ooit zijn mond had gehouden, dan had hij als timmerman lekker anoniem kruizen kunnen timmeren i.p.v. er als Christus tegenaan getimmerd te worden"
Ach, zien is een illusie en blinden zijn van mening dat ze scherp zien en bedenk dat in het land der blinden hele mooie kunstvoorwerpen worden gemaakt.
Het onnodige leed, uitbuiting en bagger wordt niet gezien en dat is erg prettig, dat houden we graag zo, toch?
Afgezien van het feit dat er geen enkel bewijs is dat er ooit een Jezus (de bijbelse) bestaan heeft geeft de manier, waarvan men zegt, waarop hij aan zijn eindje is gekomen dus duidelijk aan dat je in het land der blinden beter je mond kan houden ;)
Yeah, dat is de status quo ... maar we hebben met een ontwakend publiek te maken, you know ... welliswaar niet vertegenwoordigd in de main steram media, maar toch, het broeit ... en wie zegt dat de keizer daardoor zijn kleren niet gaat verliezen ....
:lol: Volgens mij had de keizer geen kleren en wat je niet hebt kan je niet verliezen ;)
Mansur Al-Hallaj
Al-Hallaj was born around 858 in Fars province of Persia to a cotton-carder
Among other Sufis, Al-Hallaj was an anomaly. Many Sufi masters felt that it was inappropriate to share mysticism with the masses, yet Al-Hallaj openly did so in his writings and through his teachings. He thus began to make enemies. This was exacerbated by occasions when he would fall into trances which he attributed to being in the presence of God.
During one of these trances, he would utter "I am The Truth, " which was taken to mean that he was claiming to be God.
These utterances led to a long trial, and his subsequent imprisonment for 11 years in a Baghdad prison. He was publicly executed on March 26, 922.
His method was one of "universalist mystical introspection: It was at the bottom of the heart that he looked for God and wanted to make others find Him. He believed one had to go beyond the forms of religious rites to reach divine reality. Thus, he used without hesitation the terminology of his opponents, which he set right and refined, ready to make himself hostage of the denominational logic of others. " Even beyond the Muslim faith, Hallaj was concerned with the whole of humanity, as he desired to communicate to them "that strange, patient and shameful, desire for God, which was characteristic for him. " This was the reason for his voyage beyond the Muslim world (shafa'a) to India and China.
Mansur believed in union with the Divine, that God was within him, and that he and God had become one and the same. Mansur was cut into many pieces because in the state of ecstasy he exclaimed Ana Abrar-al Haq "I am the Abrar of truth". He was executed in public in Baghdad. They cut him into pieces and then they burnt his remains. He kept repeating "I am the Truth" as they kept cutting his arms, legs, tongue and finally his head. He was smiling, even as they chopped off his head. Al-Hallaj wanted to testify of this relationship to God to others thus even asking his fellow Muslims to kill him and accepting his execution, saying that "what is important for the ecstatic is for the One to reduce him to oneness. "
He also referred to the martyrdom of Christ, saying he also wanted to die "in the supreme confession of the cross"
Like Christ, he gave his execution a redemptive significance, believing as he did that his death "was uniting his beloved God and His community of Muslims against himself and thereby bore witness in extremis to the tawhid (the oneness) of both. "
tweeoog.. menselijk zien..
drieoog.. mens zijn..
Iemand hier het boek van Van Lommel helemaal gelezen..?
Weinig inhoudelijke reacties.. niemand enige ervaring..?
Nooit iemand hier bijna dood geweest..?
'k Sta nog steeds verbaasd.. en heb nog wel drie ogen..
Maar zal ze sluiten vanwege de gemoedsrust van p.uncia en anderen..
Maar ik blijf lachen.. en herhalen.. mijn enige geloofsregel:
"Er is sterven, maar er is geen dood,
er is slechts leven na leven na leven tot in het oneindige.."
Meer geloof heb ik niet nodig..
en op de keeper beschouwd is het geen geloof..
maar een rotsvast vertrouwen..
:)
Volmaakt in wat het is
Zonder binding met of afstoting van goed of kwaad
Kun je net zo goed in lachen uitbarsten..
13de eeuw, Tibetaanse monnik.
Wat een fantast...
... dat hij, met zijn achtergrond, denkt dat zijn anekdotische bewijs geaccepteerd gaat worden ...
Knowledge of being is the perfect teacher
And he is with me everywhere I go;
Since he it is I am relying on,
Sever me from those who speak for sect or party
Chögyam Trungpa
Met het huidige medisch algemeen geaccepteerd idee over bewustzijn valt zijn ervaring niet te verklaren.
Als je zegt alle zwanen zijn wit, heb je gelijk, totdat er ergens een zwarte wordt waargenomen.
Maar ik denk, dat je gelijk hebt en dat het velen nog lang moeilijk zal vallen om hun ideeën over bewustzijn bij te stellen.
Wel juist is de volgende stellingname:
Er is meer dan voldoende bewijs
dat hersenactiviteit en bewust waarnemen
niet 1 op 1 samengaan en daarmee niet dezelfde hoeven te zijn..
Nader onderzoek is dringend gewenst.. Wie betaalt de veerman..?
Zitten er al scheurtjes in je granieten pantser Piet?
Shakespeare... - There is more..
met mijn pantser zit het wel snor dankjewel. Ik maakte een flauwe grap over de ontvangst van de nieuwe inzichtenvan deze dokter onder zijn collegae.
Wat zijn ervaring betreft geloof ik hem direct. Net zoals ik van Lommel hoog acht terwijl ik zijn collega Swaab een beetje meewarig bekijk.
Ik heb het grote geluk gehad dat ik ooit zelf heb mogen ervaren hoe bewustzijn los van het lichaam kan bestaan.
krijg je daarvan
Merkwaardige ervaring he.. ja.. ik was 7.. dat heeft toch een impact..
Je leert er ras je mond over te houden.. maar gaat op zoek naar..
Ikke wel tenminste.. als ik iets ben, dan ben ik nieuwsgierig..
Een ziekte.. maar een leuke.. als je discreet kunt zijn tenminste..
:lol: Yezz idd weet ik beter ;) maar ik zit niet echt te stangen ik heb me behoorlijk in de materie verdiept en kan met zekerheid stellen dat er geen stoffelijk bewijs is dat er ooit een bijbelse Jezus bestaan heeft.
Van een heel andere orde is de vraag of Jezus bestaat en dat denk ik van wel, iig heb ik geen reden om daaraan te twijfelen en is er voor mij geen noodzaak dat overdrachtelijke begrippen eerst "bewezen" moeten worden voordat ze "waar" zijn.
Ik heb een groot en diep Godsbesef dat eenvoudig geloven ver achter zich laat en maakt dat ik niets, ook Jezus niet, tussen mij en mijn Schepper plaats, voor mijn daden leg ik rechtstreeks verantwoording af aan mijn Schepper en daar voel ik mij rustig bij.
Projectie/identificatie staat beleving in de weg, vandaar dat hij zei: "Whereof one cannot speak, thereof must one be silent"
Niet alleen door Ludwig Wittgenstein, ik ken zijn werk "Philosophische Untersuchungen" en hij leek me geen erg gelukkig mens.
Ik weet niet of de mens, in absolute zin, iets nodig heeft om in te geloven het lijkt me eerder dat de mens een vacuum probeert te vullen en niet in staat is de gedachtensprong te maken waar Søren Kierkegaard in diverse publicaties over schrijft.
"A man will be imprisoned in a room with a door that's unlocked and opens inwards; as long as it does not occur to him to pull rather than push".
Ludwig Wittgenstein
Dat is een schitterend bedacht verhaal..
Waarmee Rome later een goede en langdurige sier kon maken.
Na enig herschrijven in de Evangeliën uiteraard.
Gemoduleerd naar Rooms Katholieke maatstaven.
Fictie dus.
Ben het nog meer eens met P.uncie in zijn stelling:
"Tussen mij en mijn God niemand"
Een zeer Protestant en Soennitisch standpunt.
Met geen enkele kans voor priesters
om hun neus in mijn Goddelijke zaak te steken.
Want priesters zijn Farizeeërs.. allemaal..
Wetsgeleerden en regelschrijvers.
Zij maken de wetten en regels.
Ik lach hen uit.. en bespot hen indien mogelijk..
Zet hen onder een hel licht
en hun duisternis zal vanzelf blijken.
U weet onderhand precies hoe smerig priesters
en andere regelschrijvers zelf leven..
U bent niet blind of doof toch...?
Ook niet van een stoffelijke Christus, maar er zijn ook geen bewijzen voor een hemel en een hel.
Soms komt het mij voor, alsof het verhaal niet zo zeer is bedacht, maar dat Christus als archetype van het zelf, net als hemel en hel kunnen worden ervaren. Hetzelfde verhaal komt met vaak verbluffend veel overeenkomsten steeds terug in verschillende culturen, tijden en plaatsen, vaak met andere stoffelijke kandidaten.
Het zijn wat dat betreft net mensen.
Er zijn en waren talloze heel oprechte priesters en nonnen, die in alle kuisheid en materiele soberheid hun hele leven inzetten om de armsten, de zieken en de verschoppelingen te verzorgen, te helpen en hen al hun liefde en aandacht te geven. Zij zijn (en waren) niet blind voor de boodschap van liefde en luisteren naar het hart, als het spreekt.
"Only from the heart Can you touch the sky"
Rumi
Soberheid is goed..
Maar je moet je het brood niet uit de mond sparen!
Je kent ongetwijfeld de twijfel en onzekerheid van deze mensen..
en hun angst voor God.. of liever voor Goed.. Zij willen beter..
Maar toch mooi dat er zulke mensen zijn.. Zij zijn het ook niet die de regels maken en schrijven zoals Farizeeërs doen.. Zij zijn in mijn ogen ook geen Farizeeërs.. maar ze leven wel naar de regels van Farizeeërs.. en wat zei hun voorbeeld Jezus daar ook al weer over.?
- De term farizeeër wordt in het hedendaags taalgebruik vooral gebruikt voor een schijnheilige ofwel huichelaar. Het kan ook duiden op iemand die naar de letter en niet naar de geest van een wet of (religieus) voorschrift interpreteert, leeft of voorschrijft. -
De letter kan me gestolen worden Sigmund.
De Geest.. daar gaat het me om.
En aan huichelaars heb ik een broertje dood.
Dank voor die leestip, interesting read ... taking the leap of faith, and not just intellectually. Die houdt wel stand inderdaad -:)
.. Jezus Christus, en het verhaal in de bijbel, dat zijn parabelen, die een geestelijke insteek in het leven omschrijven .. Ik heb daarom nooit echt gesnapt waarom iemand de noodzaak voelde daar een matrieele werkelijkheid aan te koppelen als bewijsvoering voor de waarde daarvan. Dan snap je niet wat de bijbel bedoelt te vertellen, denk ik dan ...
Een ander ding is die gods behoefte/ervaring als een identificatie neer te zetten; waar Wittgenstein een poging doet die kloof tussen gelovers en niet gelovers te dichten met rationeel cement, maar daar zijn menutie aan verpeelt, zie je bij mystici als Suzuki en Eckhart dat die bewust je over het randje proberen te duwen van die identificatie, maar dat nog steeds met intellectuele spelletjes waardoor dat aldoor maar niet lukt.
Suzuki werd (daarom, denk ik dan) ook nooit verlicht, terwijl hij wel een zeer belangrijke Buddistisch denker is omdat hij het hele reincarnatie vraagstuk helder op de kaart gezet heeft.
Misschien dan ook dat het niet zozeer een gedachtsprong maken is, maar juist het (narscistisch) denken zelf van de troon te stoten en het mens zijn an sich opnieuw te erkennen als meer dan een cogito erg sum, wat ons zou kunnen verlossen van al haar louter materieele verpakkingen en stupefait cultuur waar dat tot nu toe tot heeft uitgemond ...
De hemel omschrijven ... helpt dat iets?
Was dat niet? :)
'Zalig zijn de armen van geest,
Want hunner is het Koninkrijk der Hemelen'
Mattheüs 5, 3
Ik begrijp je punt best en ook je ergernis.
"Listen well, my dear, listen well! The sinner, which I am and which you are, is a sinner, but in times to come he will be Brahma again, he will reach the Nirvana, will be Buddha—and now see: these 'times to come' are a deception, are only a parable! The sinner is not on his way to become a Buddha, he is not in the process of developing, though our capacity for thinking does not know how else to picture these things. No, within the sinner is now and today already the future Buddha, his future is already all there, you have to worship in him, in you, in everyone the Buddha which is coming into being, the possible, the hidden Buddha. The world, my friend Govinda, is not imperfect, or on a slow path towards perfection: no, it is perfect in every moment, all sin already carries the divine forgiveness in itself, all small children already have the old person in themselves, all infants already have death, all dying people the eternal life. It is not possible for any person to see how far another one has already progressed on his path; in the robber and dice-gambler, the Buddha is waiting; in the Brahman, the robber is waiting. In deep meditation, there is the possibility to put time out of existence, to see all life which was, is, and will be as if it was simultaneous, and there everything is good, everything is perfect, everything is Brahman. Therefore, I see whatever exists as good, death is to me like life, sin like holiness, wisdom like foolishness, everything has to be as it is, everything only requires my consent, only my willingness, my loving agreement, to be good for me, to do nothing but work for my benefit, to be unable to ever harm me. I have experienced on my body and on my soul that I needed sin very much, I needed lust, the desire for possessions, vanity, and needed the most shameful despair, in order to learn how to give up all resistance, in order to learn how to love the world, in order to stop comparing it to some world I wished, I imagined, some kind of perfection I had made up, but to leave it as it is and to love it and to enjoy being a part of it.—These, oh Govinda, are some of the thoughts which have come into my mind."
(Siddhartha, Herman Hesse)
Is daar een noodzaak voor?
Het is aan de mens zijn eigen hemel of hel te creëeren en an sich is dat rechtvaardig, je kunt meer interpreteren aan de hand van de wensen van een mens dan aan zijn daden.
Oeps, wat versta je onder arm van geest?
"Dualistic thinking is a sickness. Religion is a distortion. Materialism is cruel. Blind spirituality is unreal. Chanting is no more holy than listening to the murmur of a stream, counting prayer beads no more sacred than simply breathing, religious robes no more spiritual than work clothes. If you wish to attain oneness with the Tao, don't get caught up in spiritual superficialities. Instead, live a quiet and simple life, free of ideas and concepts. Find contentment in the practice of undiscriminating virtue, the only true power. Giving to others selflessly and anonymously, radiating light throughout the world and illuminating your own darknesses, your virtue becomes a sanctuary for yourself and all beings. This is what is meant by embodying the Tao".
"Every departure from the Tao contaminates one's spirit. Anger is a departure, resistance a departure, self- absorption a departure. Over many lifetimes the burden of contaminations can become great. There is only one way to cleanse oneself of these contaminations, and that is to practice virtue. What is meant by this? To practice virtue is to selflessly offer assistance to others, giving without limitation one's time, abilities, and possessions in service, whenever and wherever needed, without prejudice concerning the identity of those in need. If your willingness to give blessings is limited, so also is your ability to receive them. This is the subtle operation of the Tao". Lao-Tse
:lol: dan veronderstel je een meningsverschil...
anonymously
Waar baseer je dat op....
Oke, oke, een meningsverschil ;) Waarheid is subjectief en afhankelijk van object, inzicht en situatie....
Mystieke paddo’sProefpersonen hebben ervaring van hun leven
Vier Amerikaanse onderzoekers brachten de jaren zeventig weer even tot leven. Ze gaven paddo's aan proefpersonen en onderzochten de effecten. De paddotrips bleken sterk te lijken op spontane spirituele ervaringen die mensen al eeuwen hebben beschreven. Voor sommige vrijwilligers was het zelfs de belangrijkste ervaring van hun leven.
De Hemel is een oneindige paddotrip. Je hoort kleuren en ziet geluiden
In Newsweek beschrijft Alexander een universum waarin alles met alles verbonden is. Een universum met meerdere realiteiten, dimensies die er verschillende natuurwetten op nahouden. En daarboven een Goddelijke Eenheid die onvoorwaardelijk van ons houdt. In de Hemel zouden onbegrijpelijke dingen als puzzelstukjes in elkaar vallen en kunnen we zaken in een flits begrijpen waar we normaal mensenjaren voor nodig hebben. Ergens vindt Alexander daarvoor ondersteuning in de wetenschap. “De moderne natuurkunde vertelt ons dat het universum een eenheid is, dat het onverdeeld is. Hoewel we lijken te leven in een wereld van scheiding en verschil, leert de natuurkunde dat alle objecten en gebeurtenissen onder de oppervlakte met elkaar verweven zijn. Er is geen echte scheiding. Voor mijn ervaring waren dit abstracties voor mij. Nu zijn ze realiteit. Niet alleen is het universum gedefinieerd door eenheid. Het is ook – zo weet ik nu – gedefinieerd door liefde.” Dr Eben Alexander
De liefde
Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten. De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze. De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
1 Korintiërs 13,1-13
Je zou gedachtensprong ook Zen kunnen noemen mss is het dan eenvoudiger te begrijpen, in principe is het een helder inzicht krijgen in je ware aard, voor veel mensen een zeer onprettige gebeurtenis, maar beslist iets dat je anders laat denken ;)