1. #arbeid
  2. #creativiteit
  3. #economie
  4. #financieel-systeem
  5. #levensonderhoud
  6. #maatschappij
  7. #revolutie
  8. #spirituele
  9. Artikelen

<< error >> (our Markdown requires valid webpage links, not image links, see manual)

Een geldvrije economie

Onze tegenwoordige economie is niet meer gebaseerd op menselijke waarden en behoeften en mist elementen als moraliteit en altruïsme. Kan het ook anders? Volgens sommigen wel.

Leven gaat ook door zonder geld
Vanaf nu kunnen we het geld laten voor wat het is, en toch doorgaan met leven. Door de waarde van het geld te zoeken in ons zelf.
Is het geld nu slecht, of is de mens eigenlijk slecht?
In het eerste geval moeten we geld afschaffen en alles doen wat uit het goede van de mens voortkomt.
In het tweede geval is (geld)economie misschien tijdelijk nodig tot de maatschappij zo ver is doorontwikkeld tot de mens zonder kan. Dus tot we zijn geëvolueerd in een beter mens.

In een wereld met volmaakte mensen is geen geld nodig
In de historie van lang geleden bestonden er dergelijke bijzondere mensen in een half-realistische , half mythische gestalte.
Eerst was er Michaël, aangezicht van God. Strijder tegen het kwaad. Overwinnaar van de draak. Het tijdperk van Michaël (voor de adventstijd) is een tijd waarin het spirituele moeilijk door te dragen is omdat dan de aartsengel zijn zo moeilijk te begrijpen liefde voor de mens kenbaar maakt, door ons de aardse voortzetting van zijn hemelstrijd tegen de drakenmachten over te dragen.
De Heilige Sint-Maarten, vervolgens, profileerde zich als ridder van Christus en schonk ons offerkracht. Met zijn zwaard sneed hij zijn mantel in twee en gaf een helft aan een dakloze bedelaar om hem te beschermen. Hij wordt herinnerd met de optocht door kinderen met lantaarntjes. Daarna, Sint-Nicolaas wil ons helpen een beter mens te zijn, door eigenschappen als vriendelijk zijn voor het kind, creativiteit en schenkkracht. Zwarte Piet wordt wel vergeleken met onze schaduwkant-dubbelganger, en helpt ons met humor te kijken naar onze duistere kanten, en een verbinding te maken met onze hogere kwaliteiten (belichaamd door Sinterklaas). De zwarte huidskleur refereert niet naar raskenmerken maar naar onze schaduwkant. Hij is dus geen neger, al is hij vanaf 1850 wel zo afgebeeld in boeken.

Sinterklaasfeest bedoeld om te leren geven
Met het maken van Sinterklaasgedichten, het maken van surprises en cadeautjes geven wij vanuit ons hart, en aan de door ons met liefde gemaakte cadeautjes en lekkernijen zullen de kinderen een grote meerwaarde beleven, bovendien aan de liedjes en gezelligheid.
Midden in de winter als de aarde op zijn koudst en donkerst is, kwam Christus om het licht in onze harten te laten stralen.
Michaël, Sint-Maarten, Sint-Nicolaas en Christus handelden volgens abstracte ethische beginselen die de persoonlijke morele code vastleggen, in dit geval anti-materialisme.

Geld dwingt mensen om handelstaal te spreken
Om de mensheid als geheel in zo`n stadium van moreel denken en handelen te brengen, zou het afschaffen van geld een goede impuls zijn.
Moreel denken is voorbehouden aan de mens, maar zolang we een geldeconomie hebben moeten we de taal spreken van het wezen van de geldeconomie; handelstaal. Veel mensen zijn het niet genoeg vaardig.
Taal, in het algemeen, bevat vier kenmerken;
Taal is creatief en scheppend, economisch in de vorm van producten of diensten.
Het heeft structuur; de economische handelsstructuur.
Ten derde heeft het betekenis; waarde in de vorm van een ruilmiddel, voor levensonderhoud, vrijheid en vrijheid van zorgen.
En tenslotte referentie; het verwijst naar taferelen en gebeurtenissen als handel, rijkdom/armoede en verdeling.

Creativiteit van de mens komt pas echt los zonder geld
Als geld weg zou vallen zou het creatieve aspect in de mens benadrukt worden om zich (belangrijke) vaardigheden eigen te maken.
De structuur zou een andere basis hebben, puur gebaseerd op kennis en kunde, waardoor de betekenis ook naar de mens verplaatst die dan persoonlijk of als team verantwoordelijkheid draagt als primaire motivatie.
Bedelaars en daklozen bestaan in hun hoedanigheid niet meer als zij zich nuttig maken en wederdienstelijk beloond worden.
(Als men geld geeft aan daklozen en bedelaars is dat in feite een nieuw financieel systeem).
Eventueel moet de wet aangepast om garantie en kwitantie te waarborgen, ook zal de sociale cohesie dit coördineren en hierop toezien, zg, sleutelfiguren.
De al ontwikkelde testen voor beroeps- en studiekeuze en eventueel IQ helpen de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen. Valse motivatie (geld) maakt plaats voor werkelijke talenten (selectietests).

Werken als middel tot zelfontplooiing
Er is bovendien de sterke prikkel echt werkzaam om in eigen onderhoud te voorzien maar volgens de behoeftenpyramide van Maslov willen mensen ook persoonlijke betekenis krijgen en min of meer onmisbaar zijn. Zo doen alleen nog relevante dingen ertoe; waar vraag naar is. De win-en verlies-balans van de soldaat is ook in één klap duidelijk.
Een kind leert in de opvoeding de vriendelijkheid en omgangsvormen, daarna de mogelijkheden van geven en krijgen (van producten en diensten), schenken, lenen en sparen…alleen niet van geld. Vervolgens de betekenis van vraag-en-aanbod, dankbaarheid en eerlijkheid.
Dus iedereen doet mee!
Ook theater, dans en muziek krijgen weer de volle zalen die ze verdienen, op basis van interesse i.p.v. sociaal-economische omstandigheden en hebben geen subsidie nodig. Drama`s als ‘Dood van een handelsreiziger’ zullen verwijzen naar vòòr deze revolutie .

Bronnen:
Emil Bock, antroposoof.
ABC Jaarfeesten, Tineke Boon.
Kohlberg, Maslov.

www.visionair.nl

No Rights Apply
0