1. #amerika
  2. #california
  3. #capital-punishment
  4. #doodstraf
  5. #doug-stankewitz
  6. #indiaan
  7. #indianen
  8. #recht
  9. #straf
  10. #usa
  11. Artikelen

Indiaan al 33 jaar op Deathrow in de VS 2

San Quentin's death row, dat Stankewitz’s thuis was voor de afgelopen 33 jaar.

De angstaanjagende verantwoordelijkheid

Chief leeft nu 33 jaar van zijn leven op ‘Death Row’ in Californië. Maar vrijwel de rest van zijn hele leven voor hij er belandde, bracht hij in een of andere vorm door onder het ‘toezicht’ van de staat Californië. We weten niet wat de jury van zijn proces van het volgende zou hebben gevonden, maar we weten wel dat Chief's Indiaanse identiteit hun beslissing om hem te doden bijna onvermijdelijk maakte. Deze verklaring lijkt misschien schokkend, maar dat waren ook de acties van Douglas Stankewitz, de door het hof aangestelde advocaat, de ex-rechter Hugh Goodwin.

Als gepensioneerde rechter, die meent enige verstand van zaken te hebben, gaf ik een ex-strafrechter een goede kans om een goede advocaat in een doodstrafzaak te zijn, mits hij er de ballen voor had. Het probleem is, dat Goodwin een ex-rechter werd vanwege zijn voorliefde om criminele verdachten naar de kerk te veroordelen. Hij was ervan overtuigd, dat het zijn taak als rechter was om mensen tot Jezus te brengen. En het is duidelijk na de beoordeling van de zaak Stankewitz, dat hij ook zijn taak als strafrechtadvocaat op dezelfde manier opvatte.

De angstaanjagende verantwoordelijkheid voor de verdediging van een ter dood veroordeelde, houdt een advocaat soms 's nachts wakker. Maar Goodwin had daar blijkbaar minder last van dan ik, want hij nam de houding aan, dat het leven van zijn cliënt in Gods handen lag in plaats van in zijn eigen.

Omdat er geen twijfel was, dat zijn cliënt betrokken was bij de moord -alleen of hij de trekker overhaalde- zag Goodwin over het hoofd, dat de kern van dit proces zou draaien om de straf-fase. Er was veel dat hij de jury had moeten vertellen in de straf-fase, maar Goodwin achtte het niet belangrijk om hen te informeren dat zijn cliënt was geboren met het syndroom van foetaal-alcoholisme, dat hij werd geslagen, uitgehongerd, aangerand en beroofd van een liefdevolle relatie met een volwassene.

In plaats daarvan riep hij een cipier en een assistent openbaar aanklager op als getuige, om hun mening te geven, dat iedereen kan ten goede kan veranderen als ze de christelijke God toestaan in hun leven. Voorspelbaar, het kruisverhoor van deze getuigen spitste zich toe op de vraag of zij enige reden hadden om aan te nemen dat Douglas Stankewitz God had uitgenodigd in zijn leven. En die reden hadden ze niet.

Fouten door een advocaat leiden niet tot een revisie in een zaak, indien de advocaat een tactische reden had voor het maken van de fouten. Goodwin gezworen verklaring over zijn tactiek in dat proces:

Ik heb nooit geloofd in de scheiding van kerk en staat, zoals ik al duidelijk maakte toen ik nog rechter was. Ik erken dat dit een controversiële opvatting is, die niet algemeen wordt gedeeld. Toen ik de getuigenis presenteerde van een plaatsvervangend officier van justitie en de Fresno County Jail kapelaan, dat zij geloofden dat mensen konden worden getransformeerd door de kracht van God, als ze God in hun leven toelieten, wist ik dat het waarschijnlijk was dat ze tijdens het kruisverhoor zouden toegeven, dat er er geen bewijs was, dat de heer Stankewitz God in zijn leven had toegelaten. Toch geloofde ik, dat door de presentatie van deze getuigenis, Gods wil gedaan zou worden en ik dus in overeenstemming daarmee handelde.

Zo idioot als de 'kracht van God" verdediging was in een doodstrafzaak, het zou de kans van een gebed hebben gehad om de jury over te halen om zich tegen de dood uit te spreken, als er ten minste een greintje bewijs zou zijn dat Douglas Stankewitz ook maar een christelijk botje in zijn lichaam had. Maar Douglas "Chief" Stankewitz is een Mono Indiaan, geboren op de Big Sandy Rancheria, opgevoed door de staat California d.m.v. een parade aan incompetente pleeggezinnen, psychische- en jeugdinrichtingen.

Zijn grootvader, Sam Jack Sample, was een zanger van rituele gezangen en medicijnman, die stierf in het gemeenschapshuis toen Douglas nog een kleine jongen was. Goodwin had het leven van zijn client net zo goed kunnen toevertrouwen aan Zoroaster of daarvoor een beroep kunnen doen op de beginselen van het Jainsime voor de kansen van zijn client om deze levenslijn te behouden.

De verdediging in een doodstrafzaak moet de jury ervan doordringen het leven te begrijpen, waarvan ze gevraagd wordt om het te beeindigen. In deze zaak werd de jury verteld dat goedheid gekoppeld is aan het zijn van Christen en de advocaat van de verdediging had net zo goed kunnen verklaren, dat de enige goede indianen, die hij ooit zag, dode indianen waren.

Een eenzame begrafenis
Tijdens dit schrijven, heeft de Big Sandy Rancheria weer federale erkenning gekregen en er is een casino geopend. Gebruik makend van de opbrengsten van het casino hebben ze er eindelijk een bureau voor het naleven van de ‘the Indian Child Welfare Act’ en hebben ze er een hulpprogramma voor jonge starters. Ook is ook sprake van slechte timing nu de naam van Douglas opa is opgedoken op een lijst van personen, voor wie het departement grondbezit in beheer houdt. Omdat de moeder van Stankewitz is overleden, maakt hij waarschijnlijk aanspraak op de erfenis van dit bezit, waarmee hij dan de gelden verwerft voor zijn eigen begrafenis, als hij al iemand had om daar naartoe te gaan.

Voor Chief Stankewitz is er nog geen executiedatum bepaald en de pogingen om hem een nieuw process te bezorgen worden voortgezet. Totdat hij een eerlijk proces heeft gekregen, hebben we geen enkele basis om te veronderstellen dat hij tot de slechsten onder de slechten behoort of dat hij gewoon weer een man is zonder ‘capital,’ die de ‘punishment’ krijgt.

By Steve Russell September 19, 2011

Some Rights Reserved (CC BY-SA 4.0)
2
  1. Ferdi E. (Elsas) was een Nederlandse crimineel. Hij was verantwoordelijk voor de ontvoering van en moord op topman Gerrit Jan Heijn van Ahold. Voor deze misdaad, die in september 1987 plaatsvond, werd Elsas in 1988 tot 20 jaar cel en tbs veroordeeld, nadat levenslang was geëist.

    In augustus 2000 kreeg Elsas zijn eerste proefverlof. Na een succesvolle TBS-behandeling en strafvermindering wegens goed gedrag, kwam hij in augustus 2001 vrij.

    Na de vrijlating eind 2002 gaf Elsas een interview aan het opinieweekblad Elsevier, waarin hij verklaarde spijt te hebben van wat hij heeft misdaan. De weduwe Hank Heijn heeft gesprekken met Elsas gehad en maakte bekend de moordenaar en ontvoerder van haar man vergeven te hebben.

    Op 3 augustus 2009 werd Elsas bij een ongeluk in Vorden op zijn fiets geschept door een graafmachine, waarna hij bij aankomst in ziekenhuis "Het Spittaal" in Zutphen op 66-jarige leeftijd overleed.
  2. rough-dawn-5196@rough-dawn-5196
    #108114
    Wat een verhaal! Blijkt wel weer dat je voor menselijkheid en redelijkheid niet bij dat soort Christenen moet zijn.