Laatste docu van Adam Curtis
Hier nog ff het eerste deel van 5 (van het eerste deel van 3 delen van 1 uur) van de laatste docu van de voortrfeffelijke docu-maker Adam Curtis van mei jl. op de BBC. Dit eerste deel gaat ook (vooral) over Ian Rand en haar utopie. Zeer interesant en een absolute aanrader (hoewel niet nieuw voor mij en wellicht idem voor anderen is het wel zeer helder).
Hier nog een aanvulling/ verwijzing naar een eerdere post hiet op Zaplog van tegengas: Link
alsof ie dood is
Succes, Ben
De fascisten en groot industrielen zijn gek op haar, omdat ze de mens met haar objectivisme ontzield en zo ook gewetenloos als object kunnen worden ingezet voor productie...zeg maar een moderne slaven filosofie..
Succes, Ben
Succes, Ben
Prima vragen allemaal. Echter naast de reactie van xxxx is het fenomeen in zoveel detail reeds ontraadseld en ontmaskerd dat ik mij niet geroepen voel tot enig antwoord en me ook helemaal kan vinden in de reactie van xxxx.
Succes, Ben
Rand kan interessant zijn om de denkbeelden van de huidige regeneratie machthebbers te doorgronden. Over het algemeen ben ik het met mvr. Rand grondig oneens.
(Een beetje het zelfde wat xxxx zegt, zie ik nu)
Klopt. Er zijn heel wat analyses geschreven over Bernanke en Rand, Friedman en Rand etc. Buitengewoon boeiend overigens.
Succes, Ben
als de mens zich uitroept tot eigen creator, mits de rede,ethiek aangehouden wordt, wat is daar tegen?
maar ik praat weer met het clubje vrije jongens, die zelf al alles benoemd hebben en het beter doorzien dan wie dan ook.
Succes, Ben
viel me ook op dat realitycheck, die blijkbaar in zijn materie heel goed ingevoerd is, steeds weggezet wordt, terwijl een wederzijdse bijdrage juist zo bevruchtend kan werken.
- Jezelf ipv de natuur als creator van jezelf zien...
- Het op rednek achtige wijze volhouden zelf het centrum te zijn van het heelal, terwijl we toch met z'n allen op deze aardkloot zitten..
- Is het uitsluitend rekenschap afgeven over en naar de eigen behoeftes niet een doorgeslagen waanidee? Ik kan immers niet zonder de bakker, lucht, water, sociale contacten etc etc...kortom, ik leef in een wereld en heb afhankelijkheden. Daar met een enorme ethische kramp aan voorbij willen gaan, maakt eerder een gevangen van dat idee, dan vrij ... als dat al bestaat...
- etc
als je in aanmerking neemt dat je elk moment van je wakend bewustzijn beïnvloed wordt, dan spreekt mij het denkbeeld : denken vanuit eigen kracht en het bewustzijn van beïnvloeding, erg aan.
ondanks wat de uitwerking van haar gedachtengoed geweest moge zijn.
Rationeel kan je elke stelling tot in het oneindige verdedigen, en dat zelfs morele en ethische waarheid noemen. Ik stel tegenover die menselijke superioriteit gedachte (welke afscheidend en isolerend werkt), waarbij zij zich door Aristoteles zegt te hebben laten inspireren, het socratisch gesprek. Daar vind geen superioriteit plaats maar een uitwisseling die als basis en doel samenwerking heeft...
praat ik trouwens met dezelfde man als van de avatar met anima en animus met toverhoeden op?
http://zaplog.nl/zaplog/article/dit_is_het_verhaal_over_de_opkomst_van_de_machines
Het doet denken aan de Russische grondwet ... In de eerste artikelen worden de vrijheden van de mens uiteengezet om die later net weer zo makkelijk af te nemen, in duizenden deel statuten, wat zo'n brei wordt, dat niemand er nog iets van snapt...
@ben: vwb Rand, zei is in zoverrre interesant dat haar ideeen (helaas imo) al enkele decenia grote invloed uitoefenen in onze wereld. Smith zijn verhaal kan (ook!) gezien worden als een uitleg van de invloed daarvan/ oorzaak op de crisis van '08.
Hebben mensen (die hier discusie voeren) de docu nu gezien, of niet? Deze gaat nl. (in eerste instantie) niet alleen over Rand nl. De benadering van Smith is imo iig beinvloed door baudelair met diens idee dat ideeen als een soort van fastfood gesimplifoceerd overgezet worden op andere zaken/ situaties en zodanig de nodige problemen veroorzaken (ofzoiets ;P)
PS: sorry voor de enigzins misleidende titel, 't was dan ook laat toen ik 'm plaatste.
Ik krijg alleen niet zo veel stemmen. :)
Ik wil nog aanvullen met een opmerking die laatst door Stan van Houcke hier is aangehaald: (wat is de waarde van) rationaliteit zonder rede (?). Maw, ratio alleen is een enorme vernietigende kracht (in potentie) en dus niet alleen intrisiek moreel rechtvaardig. Kijk de docu nu nog maar eens goed.
@patman: deel 2 (o.a.) van de serie lijkt mij ook interesant ihkv wat jij (alleen? ;P) met Zaplog alhier hebt gecreeerd. Ik meen me te ehrinneren dat jij/ jullie ook aardig geporteerd zijn van Rand haar ideeen en idem van feedback loops (deel 2). Wat zijn jouw gedachten hierover nadat je deze docu bekeken hebt? (Wetende dat je Curtis zijn docu's in het verleden ook gewaardeer hebt). Zeg het overigens ook als ik helemaal mis zit met mijn interprtaties en herinnering wat dit betreft.
Overigens waar ik hierboven Smith schrijf bedoel(de) ik (uiteraard) Curtis. ... Wat is dat toch met die naam van die man en mijn hersenen? :)
Het is toch voor Zaplog.
Alleen erg sterke afweer mechanismen, die er zijn om je te "behoedden" voor traumatische herinneringen, maken een mens zo rationeel juist in samenhang met een focus op het wegdrukken van gevoel.
De reacties over Rand in dit draadje zijn typerend. Persoonlijk en geen inhoud.
Helemaal niets.
En dit is exact wat Rand verheelijkte, zowel op poilitiek, economisch als persoonlijk niveau... geen ENKELE waarneming van het levende menselijke proces waarin je zit ... dit komt nauw overeen met de beperkte werkelijkheids beleving van een psychopaat / sociopaat.. niet snappen dat als je je wereld omzeep helpt, dat je zelf ook mee ten ondergaat... heel bizar dat narcisme
Hans Achterhuis heeft in dit verband in zijn laatste boek "De utopie van de vrije markt" uitgebreid uit de doeken gedaan hoe haar boek "Atlas Shrugged" net als sommige uitwerkingen van het (!) socialisme een utopie is. Utopieen, het wordt zegt het al, hebben uiteindelijk altijd geweld nodig om zichzelf te rechtvaardigen. In utopieen wordt ook altijd liefde verboden omdat het een bedreiging vormt door de impliciete erkenning van indivudualiteit die elk utopisch systeem bedreigd vanwege het uirzonderlijk karakter ervan dat ondergeschiktheid aan het zgn. perfecte systeem ontkent. In die zin is hoe Rand zelf leefde als mens in dit geval dus zeker wel van belang. Zij kon het zelf niet waarmaken in haar leven zo bleek.
Overigens is Marx' zijn Kapitaal geen utopie zoals zo velen (ook hier) menen. Hij heeft alleen de onderliggende aannames van de maatschappelijke realiteit op dat moment kritisch onder de loep genomen. Hetgeen Curtis ook doet met zijn docu's. Marx heeft ons dus wel een manier gegeven om naar de status quo in een samenleving te kijken om zodoende sociologisch te reflecteren.
Ongebreidelde egocentrisme. Wat is dat?
Niet mee eens. Waarnemingen van het levende menselijke proces komt voor in haar epistemologie, waar er vervolgens een ethiek uit komt.
Je komt mij mij over als iemand die niet volledig op de hoogte is van de inhoud van objectivisme.
Ethisch gezien, volgens objectivisme, zijn de huidige gang van zaken bij overheden en religieuze instellingen altruïstisch en niet egocentrisch.
Heb je kinderen Engine?
Argentienie, midden Amerika, ZO Azie, en nu is EU aan de beurt...
Volgens het objectivisme is gevoel een onbetrouwbare methode om een filosofisch systeem te bouwen.
Objectivisme probeert op rationele wijze een ethiek te bouwen dat op ieder levend mens van toepassing is. Waar het bij objectivisme om gaat is dat men op rationele wijze een epistemologie, ethiek en politiek opmaakt.
Is het ook. Het is een ideaal beeld waar men als mens naar toe kan streven. Maar het is de individu zelf die de keuze moet maken en er hard voor moet werken.
ieder zijn gevoel is ook weer anders.
Gevoel is een gegeven. Gevoel is zeker goed. Maar niet altijd en overal.
ieder zijn gevoel is ook weer anders.
Ieders denken ook.
Dus de driehoek gaat bij mij niet op.
Veel van onze voorgaande generaties, en ook nog deze generatie zijn opgegroeid in een wereld waar trauma de norm is, de effecten zijn redelijk bestudeerd en bekend ... er verschijnen dan ook nieuwe therapieën welke niet gebaseerd zijn op een herconditionering van symptomen, maar op acceptatie van 'dat wat is', oftewel 'bewust wording'...
Dat filosofisch systeem wenst dus de door jou impliciet erkende werkelijkheid te ontkennen. Vertel me eens, wat is dan nog de waarde van een dergelijk systeem anders dan het creeeren van nog meer waanideeen?
Sterker: als bewustzijn géén onderdeel is van objectivisme, dan is 'de logica van de rationaliteit van het denken' onmogelijk.
'macht'. Interesant genoeg geeft Curtis in eeb interview dat ik net heb beluisterd (en geannoteerd) over machtsfactor eigenlijk hetzelfde aan. Dat en de onzichtbare aanname dat zichzelf in stan houdende (cybernetische)systemen de onuitgesproken aannames zijn van zowel de libertariers als de linkse protest bewegingen toen en nu. Hij symphatiseert met die laatste maar zegt ook dat ze ineffectief zijn zodra de beoogde verandering is bereikt. Sterker, daarna valt het meestal weer terug maar dan nog erger. Hierdoor worden mensen hopeloos en vluchten als het ware in het beeld dat we miets kumnen doen waardoor e.e.a. Zich verergert. Ondertussen centraliseert macht zich op die manier steeds meer. Dat terwijl democratie meet is dan dat en zich rekenschap dient te gven van (de processen van) macht en zichzelf juist kenmerkt door georganiseerd verzet ertegen. Maw (nogmaals), deze serie gaat niet alleen over Rand en haar ideeen. Patman, volg je deze thread en wil je svp nog reageren op mijn eerdere vraag svp? Bvd.
Verder kan je daaruit ook concluderen dat islamitische samenlevingen (mits ze min of meer modern zijn) een heel belangrijke overeenkomst hebben met zgn. wrsterse samenlevingen. En dat fundamenteler is dan het religieuze verschil. Interesante gedachte dunkt me (en deze laatste is wel van mezelf ;P)
Ik heb Curtis nergens horen praten over 'sturen' alsof dat een bewust proces 'vanuit een hierarchie' zijn in de docu. Luister naar dat interview met hem in de annotatie, dan kan je van hemzelf horen hoe en wat hij daarover denkt (en dus werkt).
Curtis zegt verder ook niets over de huidige (!) revolte in het midden oosten (en Afrika) in de docu. Hij heeft het over de proxy/ burger oorlogen in Afrika in laatste decennia van de vorige eeuw. Met name Rwanda en Congo/ Zaire. Wat hij zegt heeft imo ws wel implicaties voor de huidige ontwikkelingen. Hij gebruikt o.a. die feschiedenis(sen) om iets anders te vertellen (zie mijn comment hierboven).
Met de overeenkomst bedoelde ik eerder (uiteraard) 'het idee van zichzelf in stand houdende (cybernetische) systemen' waar Curtis het over heeft, inclusief hun schijnbare vrij zijn macht. Juist dat laatste maakt ze kwetsbaar in hun kracht om veranderingen te bewrkstelligen. Zij wel goed ontdooien maar niet de nieuwe situatie (opnieuw) bevriezen.
vertel eens?
vlgs mij zegt Curtis in de film nu juist ook (ergens aan het einde van het derde deel) dat die claim verworpen werd na onderzoek ofzoiets laterr.
Heb je de docu bekeken? Heb je gelezen wat ik na die comment nog meer geschreven heb? Als het dan nog niet duidelijk is hoor ik het graag. Svp dan specifieker aangeven wat er niet duidelijk aan is. Succes
maar misschien wil je vooraf de bedoelde overeenkomsten kort uiteen zetten?
Hieraan voorafgaand wilde ik nog schrijven: Het is net als een ontdekkingsreis.