1. #kapitalisme
  2. #technologie
  3. #thomas-jefferson
  4. #werknemers
  5. Artikelen

Menselijkheid op het kruispunt: bedrijven en banen

Wat bekend staat als de economie heeft vooral afschuwelijke gevolgen, het is uiteindelijk nog niet houdbaar ook. In twee eeuwen, heeft het de mens veranderd in beesten en hun heersers in louter slagers, het vervuilde de aarde, roeide ontelbare soorten uit en miljoenen mensen, het sloeg bossen kaal, smolt gletsjers, en consumeerde alle natuurlijke hulpbronnen. Ooit zullen er geen natuurlijke hulpbronnen meer beschikbaar zijn voor de industrie, en verandert deze economie in stoffig roest.

De economie, die niets anders is dan een verzameling van abstracte ideeën aan wie de mensheid wordt opgeofferd, heeft dit alles voor elkaar gekregen. Als de mens en het leven dit overleven, zal de mensheid moeten terugkeren naar zijn natuurlijke staat waarin gewerkt wordt in samenwerking met de natuur in plaats van te parasiteren.

Conventionele wijsheid is zelden wijs; of erger, het is vaak helemaal fout. En als het valt in de categorie voor de hand liggend, is het dubbel gevaarlijk; voor de hand liggend leidt niet tot vragen.

Niemand definieert echt het woord 'vrijheid' of maakt een lijst van de dingen die Amerikanen vrij zijn om te doen en die mensen in andere geavanceerde naties niet kunnen, maar wie twijfelt aan de bewering dat het Amerikaanse volk het meest vrije op aarde is? Niemand maakt een vergelijking van de armoede in Amerika met de armoede in andere ontwikkelde landen, maar niemand twijfelt aan de claim dat Amerika de meest welvarende natie is die de wereld ooit heeft gekend. Niemand vermeldt dat Amerika in meer dan dertig jaar geen grote oorlog heeft gewonnen, hoewel het er misschien een dozijn of meer heeft afgewerkt, en wie betwijfelt de claim dat Amerika de sterkste militaire macht heeft? Al deze conventionele, voor de hand liggende stukjes gemeenschappelijke wijsheid zijn gevaarlijk, ze leiden ertoe dat Amerikanen leven in een vals gevoel van superioriteit dat uiteindelijk leidt tot wangedrag.

Er is veel van dergelijke conventionele, voor de hand liggende gemeenschappelijke wijsheid. Er is er een die zo verbazingwekkend onwaar is, dat ik nooit heb begrepen waarom iemand het gelooft: bedrijven creëren banen!

In feite is zelfs het vast stellen wat deze bewering betekent al moeilijk. Als het betekent dat alleen ondernemingen banen scheppen, is dat overduidelijk onzin. Niet alleen creëren regeringen en zelfs individuen werk, maar werk bestond al millennia lang voordat bedrijven bestonden. Ooit gehoord van jagers en verzamelaars? Jacht en verzamelen is werk dat nog vele mensen wereldwijd bezig houdt. En net zo het hoeden van dieren, jacht, beplanten, oogsten, bouwen, villen, drogen en bewaren, reinigen, en het alomtegenwoordige koken. Wanneer een moeder haar familie-diner kookt, werkt ze, maar niet voor een bedrijf. Wanneer je een werkloze inhuurt om je gras te maaien of je huis schoon te maken, creëer je een baan. In feite, gedurende het grootste deel van de menselijke geschiedenis, waren dit de banen en werkten ze niet voor bedrijven!

Amerikaanse politici en economen proberen deze onbetwiste leugen, die het bedrijf belangrijker maakt dan de mens tot hoeksteen van economisch beleid en handelsrecht te maken. Mensen worden gemaakt tot fabrieksvoer en grondstof; kopers zijn gewaarschuwd omdat handelaren geacht worden vals te spelen, de rechter zal een claim van een handelaar honoreren, maar andersom niet. Met andere woorden, het bedrijf staat in een superieure positie tegenover de werknemer, de consument, de mens. De economie wordt een Hegeliaanse meester-slaaf relatie die nooit is gesynthetiseerd.

Maar wat de voorstanders van deze valse conventionele wijsheid niet erkennen, is dat het een logisch tegendeel heeft. Bedrijven huren natuurlijk mensen in en creëren zo banen. Bedrijven zijn een noodzakelijke voorwaarde voor werkgelegenheid van deze soort. Maar ook is de beschikbaarheid van arbeid een noodzakelijke voorwaarde voor het bestaan van het bedrijfsleven. De ene is niet belangrijker dan de andere. Er is geen logische of zelfs praktische reden om het bedrijf anders te waarderen dan de arbeider. Net zoals bedrijven banen mogelijk maken, maken werknemers bedrijven mogelijk. De enige reden dat het bedrijf een dominante positie heeft in de economie is dat beleidsmakers de meeste andere soorten banen ofwel afgeschaft of verboden hebben. Als je wilt dat mensen fabrieksvoeder worden, verbiedt ze dan iets anders te doen.

Men vraagt zich natuurlijk af hoe mensen die millennia hebben gewerkt zonder tussenkomst van de bedrijven plotseling fabrieksvoer worden. Het gebeurde omdat de massa's van het land werden verdreven. Naar de steden waar het werk dat mensen eeuwen hadden gedaan niet langer beschikbaar was. De enige beesten beschikbaar voor de jacht zijn andere mensen en de enige dingen die kunnen worden verzameld zijn andermans eigendommen. Industrieel kapitalisme maakte jagen en verzamelen tot misdaad. Eigendom werd belangrijker dan mensen.

Hoe kwam dit zo? We zullen het nooit weten. Deze gebeurtenis is begraven door de stof van de tijd, maar we weten wie probeerde dit te rechtvaardigen.

John Locke stelt, in zijn “Second Treatise on Government” dat er drie natuurlijke rechten zijn: leven, vrijheid en eigendom. Thomas Jefferson, die bekend was met Locke, zei: "Dat is een recept voor tirannie en veranderde de trilogie in leven, vrijheid en het nastreven van geluk. Wat Jefferson zag en Locke niet was dat als alle goederen reeds eigendom zijn van de aristocratie, dat dan het maken van onroerend goed tot een recht het exclusieve bezit toekomt aan degenen die het al hebben, iets dat de Hegeliaanse meester-slaaf relatie onoplosbaar maakt, en zo is het nog steeds. Erger nog, het werd zelfs gebeiteld in een legale scheidingsmuur door de Amerikaanse federale rechters toen zij de Engelse Common Law invoerden in de Amerikaanse jurisprudentie.

Wat bekend staat als "de economie", oftewel industrieel kapitalisme, heeft niet alleen afschuwelijke gevolgen gehad, het is uiteindelijk onhoudbaar. In twee eeuwen heeft het de mens veranderd in beesten en hun heersers in slagers, het heeft de atmosfeer vervuild, en de beken, rivieren, meren en oceanen, het roeide ontelbare soorten uit en miljoenen mensen, kale bossen, gesmolten gletsjers, en maakte de natuurlijke hulpbronnen op. Ooit zullen er geen natuurlijke hulpbronnen beschikbaar meer zijn voor de industrie, en de economie verwordt tot stoffig roest. Het industrieel kapitalisme draagt in zich de kiem van haar eigen ontbinding. Het proces is een fysieke reductio ad absurdum. Als de mens in het bijzonder en het leven in het algemeen deze ineenstorting overleven, zal de mensheid dan terugkeren naar zijn natuurlijke staat? Zal het werk dat mensen doen gedaan worden ten behoeve van de mens in plaats van voor een kunstmatig geconstrueerde economie?

De economische leiders hebben indirect dit alles tot stand gebracht door hun politieke keuzen, maar de economie heeft het direct gedaan. Wat er gebeurt met de mensheid wordt veroorzaakt door de economie, die momenteel de leiders controleert en het lot van de mensen. Alles wat er gebeurt, is er een gevolg van, en het is niets anders dan een verzameling van abstracte ideeën waaraan de mensheid wordt geofferd.

Sommigen zullen zeggen dat de technologie onze verlosser zal zijn. Maar dat is niets meer dan een geloof, gebaseerd op een hoop, een eenhoorn op de rug van een hersenschim, vooral een valse hoop dus. Technologie is veel meer destructief dan constructief. Elke technologische vooruitgang heeft haar eigen verschrikkingen voortgebracht. Een bedrijf is geen weldoener, en technologie is gewoon nog meer bedrijf. Het bestaat niet voor jou en mij, niet meer dan hedgefondsen. Het bestaat alleen in het belang van de economie.

door Prof. John Kozy

www.globalresearch.ca

Some Rights Reserved (CC BY-SA 4.0)
1
  1. Bedankt voor de mooie vertaling.