1. #dak
  2. #giessendam
  3. #jezus
  4. #mening
  5. #nederland
  6. #raad-van-state
  7. #reacties
  8. #redt
  9. #schuurdak
  10. #vrijheid
  11. Artikelen

<< error >> (our Markdown requires valid webpage links, not image links, see manual)

‘Jezus redt’ wordt alom verdedigd

GIESSENDAM - Christenen en niet-christenen komen op voor boer Joop van Ooijen, die van de Raad van State het levengrote 'Jezus redt' van zijn schuurdak moet halen.

Op nieuwssites stromen de reacties binnen sinds de Raad van State woensdag uitsprak dat de evangeliserende tekst op het dak niet in het landschap past en daarom verwijderd moet worden. De Raad van State benadrukte daarbij dat de inhoud van de boodschap bij haar afwegingen geen rol heeft gespeeld, maar daar denken de schrijvers op de nieuwsfora anders over. 'Vreemd dat deze tekst storend zou zijn en dat afbeeldingen van naakte of bijna naakte mensen wel moet kunnen onder het motto van kunst. Waarom wordt er in Nederland met verschillende maten gemeten?', vraagt een bezoeker van de site Zibb zich af.

Ook de hoofdredactie van het Algemeen Dagblad komt donderdag op voor de boer. 'In plaats daarvan is een slepende pesterij gestart, die alle kenmerken vertoont van willekeur. Of krijgt de bouwpolitie opdracht in het hele land te zoeken naar dakpannen in afwijkende kleuren? Zijn 'antiek', 'de koffie is klaar' en 'pannenkoeken' nu ook vogelvrij?''

En dagblad De Pers noemt de Raad van State 'farizeeërs in een toga' en spreekt van een ,,lichtelijk farizeïsche (voor niet-Bijbelvaste lezers: nogal formalistische) vonnis''.

www.nd.nl

No Rights Apply
12
  1. Het is zijn dak, en het maakt geen geluid en het stinkt niet dus wat is daar storend aan?
  2. old-mouse-7381@old-mouse-7381
    #66053
    mee eens laat mensen toch met rust !
  3. icy-fire-2073@icy-fire-2073
    #66066
    Een ander gaat vanwege zijn geloof onherkenbaar over straat,en wordt bedolven onder excuses indien iemand moeilijk doet.
    Twee maten
    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/270800/Excuses-busmaatschappij-voor-weren-vrouw-met-niqaab.htm

    Openbaarvervoerbedrijf Connexxion heeft excuses aangeboden aan een 19-jarige moslima omdat zij vanwege haar niqaab, een sluier die op de ogen na het gehele lichaam bedekt, toegang tot een bus is geweigerd.

    Toen de moslima – die volgens de regionale krant TC Tubantia sinds oktober een niqaab draagt – in het Noord-Brabantse plaatsje Uden op de bus wilde stappen, gaf de chauffeur haar te kennen dat ze niet welkom was vanwege haar 'extreme kleding'.

    Naast excuses aan de vrouw, bezint Connexxion zich ook op sancties tegen de verantwoordelijke buschauffeur.
  4. ach ik ga toch ook niet giga groot op het dak zetten : De Duivel Redt !
  5. young-flower-4892@young-flower-4892
    #66073
    ach ik ga toch ook niet giga groot op het dak zetten : De Duivel Redt !


    Jezus redt ook niet:

    ‘Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.’ Mattheüs 10:34-39


    Maar saved is onze huisprediker met een eigen interpretatie van de bijbel ;)
  6. small-king-4532@small-king-4532
    #66076
    Met zo'n lelijke schuur in je blikveld maakt die tekst ook niet meer uit.

  7. Met zo'n lelijke schuur in je blikveld maakt die tekst ook niet meer uit.

    Laughing my ass off


    @P.uncia : het evangelie van Matheus wanneer is dat geschreven ? rond de het begin van onze jaartelling of 300 jaar later ?
  8. Als er Allah op had gestaan, was die schuur allang in de hens gezet..
  9. soft-mud-3254@soft-mud-3254
    #66082
    Mattheus 10 kan ook op een andere wijze vertaald worden:

    Wie vader of moeder liefheeft boven (zich) Zelf, is Zelf niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven (zich) Zelf, is Zelf niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter (zich) Zelf gaat, is Zelf niet waardig. Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Het Zelf, zal het vinden.’ Mattheüs 10:34-39

    Daarbij denk ik haast vanzelfsprekend aan Koot en Bie: Zoek Je Zelf Broeder...:)

    Je Zus redt zichzelf wel...;)
  10. Zo is het, je zus redt.
  11. johan-kierewiet@johan-kierewiet
    #66124

    het evangelie van Matheus wanneer is dat geschreven ? rond de het begin van onze jaartelling of 300 jaar later ?


    http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Matthew#Date_of_gospel
    Biblical scholars generally hold that Matthew was composed between the years c. 70 and 100.[69][70][71][72] Ignatius seemed to have knowledge of four Pauline epistles and the Gospel of Matthew" [73], which gives a terminus ad quem of c. 110. The author of the Didache (c 100) probably knew it as well.[6] Many scholars see the prophecy of the siege and destruction of Jerusalem [74] as suggesting a date of composition after the year 70.[75] However, John A. T. Robinson argues that the lack of a passage indicating the fulfillment of the prophecy suggests an earlier date.[76]

    This view has been challenged by two scholars almost a century apart, The Reverend C. B. Huleatt and Carsten Peter Thiede. In December 1994, Carsten Peter Thiede redated the Magdalen papyrus, which bears a fragment from the Gospel of Matthew, to roughly the year 60 on palaeographical grounds, and thus the Gospel of Matthew could have been written by an eye-witness to Jesus.[77][78][79]
  12. johan-kierewiet@johan-kierewiet
    #66125
    Seculiere klassieke werken daar zijn de oudst beschikbare kopieen van een veel latere datum dan de oudste kopieen van de bijbelboeken trouwens.

    http://debate.org.uk/topics/history/bib-qur/bibmanu.htm
    Zie vooral punt twee.
    Author Date Written Earliest Copy Time Span Copies (extent)

    Secular Manuscripts:
    Herodotus (History) 480 - 425 BC 900 AD 1,300 years 8
    Thucydides (History) 460 - 400 BC 900 AD 1,300 years ?
    Aristotle (Philosopher) 384 - 322 BC 1,100 AD 1,400 years 5
    Caesar (History) 100 - 44 BC 900 AD 1,000 years 10
    Pliny (History) 61 - 113 AD 850 AD 750 years 7
    Suetonius (Roman History) 70 - 140 AD 950 AD 800 years ?
    Tacitus (Greek History) 100 AD 1,100 AD 1,000 years 20

    Biblical Manuscripts: (note: these are individual manuscripts)
    Magdalene Ms (Matthew 26) 1st century 50-60 AD co-existant (?)
    John Rylands (John) 90 AD 130 AD 40 years
    Bodmer Papyrus II (John) 90 AD 150-200 AD 60-110 years
    Chester Beatty Papyri (N.T.) 1st century 200 AD 150 years
    Diatessaron by Tatian (Gospels) 1st century 200 AD 150 years
    Codex Vaticanus (Bible) 1st century 325-350 AD 275-300 years
    Codex Sinaiticus (Bible) 1st century 350 AD 300 years
    Codex Alexandrinus (Bible) 1st century 400 AD 350 years

    (Total New Testament manuscripts = 5,300 Greek MSS, 10,000 Latin Vulgates, 9,300 others = 24,000 copies)
    (Total MSS compiled prior to 600 AD = 230)